@article { author = {ramooz, mahboobe and sharifzadegan, hossain}, title = {Analysis of Teaching Methods of Lecturing, Group Discussion and Question and Answer through Post- positivism Approach}, journal = {Research in Elementary Education}, volume = {2}, number = {3}, pages = {62-74}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University Of Kerman}, issn = {2676-5500}, eissn = {2676-6825}, doi = {}, abstract = {The present study aims to analyze teaching methods from the perspective of primary school teachers in Qom through The post-positivism approach. This research examines three methods of teaching lecturing, group discussion, and question and answer using a qualitative analysis survey method. The lecture method should not be left out; it is widely used in teaching different levels of education and in different courses. Therefore, more efforts should be made to increase its efficiency and diversiy, including ways to diversify the speech method using note-taking and binary methods. The method of group discussion has not been very effective in developing the critical thinking of elementary students, but it has a great impact on the growth of students' self-confidence. The question and answer method in primary school is done as a one-way; teachers ask questions and students give answers and its benefits such as supplementing other methods and understanding and deepening learning are neglected.}, keywords = {Teaching Methods,Group Discussion,Question and Answer,Teachers' Viewpoints,Lecture}, title_fa = {واکاوی روش های آموزشی سخنرانی، بحث گروهی و پرسش و پاسخ با رویکرد ما بعد اثبات گرایی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف واکاوی روش­های آموزش از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهر قم با رویکرد ما بعد اثبات­گرایی انجام شده است. این پژوهش به صورت پیمایشی با استفاده از روش تحلیل کیفی به بررسی سه روش آموزش سخنرانی، بحث گروهی و پرسش و پاسخ می­پردازد. روش سخنرانی را نباید کنار گذاشت. این روش  در آموزش سطوح مختلف تحصیلی  و در دروس مختلف کاربرد گسترده دارد. بنابراین باید در جهت افزایش کارایی و تنوّع بخشی آن بیشتر تلاش نمود، از جمله راه­های تنوّع بخشی به روش سخنرانی،  به­کارگیری یادداشت برداری و روش باینری است. روش بحث گروهی  در رشد تفکر انتقادی دانش­آموزان ابتدایی چندان موثر نبوده است، اما این روش در رشد اعتماد به نفس دانش­آموزان تاثیر بسزایی دارد. روش پرسش و پاسخ در دانش­آموزان مقطع ابتدایی به صورت جریان یک طرفه پرسش از سوی معلم و پاسخ از سوی دانش­آموزان انجام می­شود و از مزایای آن چون مکمّل روش­های دیگر و تفهیم و تعمیق یادگیری غفلت می­شود.}, keywords_fa = {سخنرانی,بحث گروهی,پرسش و پاسخ,دیدگاه معلمان,روش های آموزش}, url = {https://reek.cfu.ac.ir/article_1280.html}, eprint = {https://reek.cfu.ac.ir/article_1280_1168248d8159f4c3710a6fe6e89d86fa.pdf} }