@article { author = {Khazaei, Soraya and Alipanahian, Rasoul and Valipour, Roghayeh}, title = {The Content Analysis of The Sixth Grade’s Persian Textbook of Elementary School (Writing and Reading Skills) Based on Gagne’s Learning Outcomes}, journal = {Research in Elementary Education}, volume = {1}, number = {1}, pages = {63-74}, year = {2019}, publisher = {Farhangian University Of Kerman}, issn = {2676-5500}, eissn = {2676-6825}, doi = {}, abstract = {This research aims to analyze the content of Persian textbook (writing and reading skills) of the sixth grade of elementary school based on Gagne’s learning outcomes. The research method is descriptive and content analysis. The independent variables of this study are two textbooks of the sixth grade of an elementary school in the academic year 2016-2017. The statistical sample is also included the whole.;The analysis showed that in the textbooks, 454 components related to Gagné’s learning outcomes were identified (writing skills); the lowest percentage of motor skills of learning outcome is 86.4% and the largest number was related to the mental skills amounted to 96.46% (reading skills); the lowest frequency of outcome learning related to motor skills is 66.9% and the highest frequency which is 41.06% is related to verbal information.. More learning outcomes were observed in writing skills than reading ones. This study showed that the distribution of learning outcomes in these books is not the same and the mental learning outcomes have the most frequencies. }, keywords = {Gagne’s Learning Outcomes,Content Analysis,Elementery}, title_fa = {تحلیل محتوای کتاب فارسی (مهارت های نوشتاری و مهارت های خوانداری) پایه ششم ابتدایی بر اساس بازده‌های یادگیری گانیه}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر  تحلیل محتوای کتاب فارسی (مهارت‌های نوشتاری و مهارت‌های خوانداری) پایه ششم ابتدایی از نظر میزان پرداختن به بازدهای یادگیری گانیه می‌باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری این پژوهش دو جلد کتاب درسی پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی 96-95 می­باشد؛ نمونه آماری نیز کل جامع در نظر گرفته‌شده است‌. یافته­ها نشان داد در کتب مورد تحلیل 454 مولفه مربوط به بازده­های یادگیری گانیه شناسایی شد. در کتاب فارسی (مهارت­های نوشتاری)؛ کمترین درصد فراوانی بازده­های یادگیری مهارت­های حرکتی با 4/86% و بیشترین تعداد مربوط به بازده یادگیری مهارت­های ذهنی به فراوانی درصد 46/96%  بوده است و در کتاب فارسی (مهارت­های خوانداری)؛ کمترین درصد فراوانی بازده­های یادگیری، مهارت های حرکتی 9/66% و بیشترین فراوانی درصد 06/41% اطلاعات کلامی بوده است. همچنین کتاب فارسی (مهارت­های نوشتاری) بیشتر از کتاب فارسی (مهارت خوانداری) به مولفه بازده­های یادگیری گانیه توجه کرده است. پژوهش حاضر نشان داد میزان توزیع بازده­های یادگیری در کتب مذکور به یک اندازه نیست؛ بازده مهارت­های ذهنی دارای بیشترین فراوانی است.}, keywords_fa = {بازده های یادگیری گانیه,تحلیل محتوا,دوره ابتدایی}, url = {https://reek.cfu.ac.ir/article_917.html}, eprint = {https://reek.cfu.ac.ir/article_917_c35cb0aee2ffd6981d29920ccac366b1.pdf} }