%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش خودتنظیمی تحصیلی بر خودتنظیمی تحصیلی و ذهن‌آگاهی %J پژوهش در آموزش ابتدایی %I دانشگاه فرهنگیان کرمان %Z 2676-5500 %A صابری, رضا %A تاج الدینی رابری, سعیده %D 2019 %\ 08/23/2019 %V 1 %N 1 %P 1-11 %! اثربخشی آموزش خودتنظیمی تحصیلی بر خودتنظیمی تحصیلی و ذهن‌آگاهی %K آموزش %K خود تنظیمی تحصیلی %K ذهن آگاهی %K دوره ابتدایی %R %X هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش خودتنظیمی تحصیلی بر خودتنظیمی تحصیلی و ذهن­آگاهی در دانش­آموزان دخترمقطع ابتدایی شهر سیرجان در سال 1397 می­باشد.  پژوهش حاضر آزمایشی با پیش­آزمون، پس­آزمون همراه با گروه کنترل می­باشد. در این پژوهش شیوه آموزش خودتنظیمی به عنوان متغیر مستقل و بهبود ذهن­آگاهی و ایجاد و یا افزایش خودتنظیمی به عنوان متغیرهای وابسته در نظر گرفته شدند. جامعه آماری این تحقیق شامل تمام دختران دوره ابتدایی شهر سیرجان است که جمعا 2547 نفردر30 مدرسه می­باشد. روش نمونه­گیری مورد استفاده در این پژوهش، روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای می­باشد. ابزارهای پژوهش شامل دو پرسشنامه: پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی(MSLQ) پینتریچ و دی گروت و ذهن­آگاهی فرایبورگ (FMI-SF) است. یافته­های پژوهش نشان داد آموزش خودتنظیمی با افزایش  ذهن­آگاهی و خودتنظیمی تحصیلی در دانش­آموزان اثربخشی مثبت دارد. در مولفه خودتنظیمی و ذهن­آگاهی بین دو گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنی­داری وجود دارد که این نشان می­دهد آموزش خودتنظیمی بر ذهن آگاهی اثر بخشی مثبت داشته است. پیشنهاد می­شود از آموزش خودتنظیمی به منظور افزایش ذهن آگاهی در کلاس­های درس استفاده گردد. %U https://reek.cfu.ac.ir/article_905_f8f0aef02ae6170dac26606e79701f8b.pdf