ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی تجارب استادان راهنما و دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در مدارس ابتدایی شهر کرمان
پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب کارورزی استادان راهنمای آموزش ابتدایی پردیس شهید باهنر و خواجه نصیر کرمان با هدف بهسازی فرایند کارورزی انجام شده است. رویکرد این تحقیق و راهبرد آن از نوع کیفی است و افراد مشارکتکننده شامل کلیۀاستادانی است که تجربۀ راهنمایی دانشجویان آموزش ابتدایی را در فرایند کارورزی عهده دار بودند و همچنین دانشجومعلمان آموزش ابتدایی که حداقل تجربۀ دو ترم کارورزی را دارند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. مصاحبه از 11 نفر از استادان و 16 نفر از دانشجویان انجام شد و سپس دادههای مصاحبه در سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفت. در این پژوهش پدیده محوری به سه دستۀ کلی تقسیم شده است : شایستهسالاری، مشارکت حرفهای و مهندسی آموزشی. شرایط علی شناسایی شده نیز به سه دسته تقسیم شد که عبارت بودند از: قوانین و مقررات، دغدغههای مالی و برنامهها و فعالیتهای بالندگی. عوامل مداخلهگر شناساییشده شامل استانداردهای آموزشی و عوامل زمینهای عبارت بودند از:نیازسنجی آموزشی و پشتیبانی از برنامههای بالندگی و پیامدهای شناسایی شده عبارت بودند از :بهبود فرایند یاددهی - یادگیری و -پاسخگویی به نیازهای دانشجویان.
https://reek.cfu.ac.ir/article_1278_93dd35b44e1182798f21f0467f9a4dd1.pdf
2020-08-22
1
15
کارورزی
تجارب
یاددهی و یادگیری
دانشجومعلم
استادراهنما
پروین
سالاری
afsanesalari@yahoo.com
1
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
نرجس
رستگاری
rastegarinarges@yahoo.com
2
دکتری برنامه ریزی درسی، مامور آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سنجش کیفیت زندگی دانش آموزان دخترپایه ششم ابتدایی در مدرسه
هدف پژوهش حاضر، سنجش کیفیت زندگی در مدرسه برای دانشآموزان پایه ششم ابتدایی بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعهء آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر بابل که در سال97-1396 مشغول به تحصل بودند، تشکیل دادند. روش نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای بود. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 340 نفر برآورد شد. ابزار پژوهش، پرسشنامهء کیفیت زندگی در مدرسه (اینلی و بورگ، 1992) بود که روایی و پایایی آن در جامعه ایران تأیید شده است. دادهها با استفاده از آزمونهای t تک نمونهای و آزمون رتبهای فریدمن مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد دانشآموزان ابعاد رضایت عمومی، رابطه با معلم، فرصت، پیشرفت، ماجراجویی و انسجام اجتماعی را مطلوب ارزیابی کردهاند، اما در بعد عاطفه منفی، میانگین نمونه پژوهشی برابر با میانگین فرضی جامعه است. همچنین رتبهبندی ابعاد کیفیت زندگی حاکی از این است که بعد «انسجام اجتماعی» در اولویت اول و بعد «پیشرفت» در اولویت آخر قرار دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که کیفیت زندگی دانشآموزان پایه ششم در مدارس شهرستان بابل در وضعیت مناسبی قرار دارد.
https://reek.cfu.ac.ir/article_1275_6876f4068acc4336b3b022ea14c888ef.pdf
2020-08-22
16
24
کیفیت زندگی
دانش آموزان
دوره ابتدایی
مرجان
کیان
kian@khu.ac.ir
1
استادیارگروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
صدیقه
یاسمی
sedighe.yasemi68@gmail.com
2
دانشجوی دکتری برنامه درسی دانشگاه خوارزمی، معلم دوره ابتدایی منطقه 12 آموزش و پروش شهر تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه ذهنیت فلسفی و مدیریت دانش در مدیران و معلمان دوره ابتدایی
یکی از کارکردهای اصلی ذهنیت فلسفی در زمینه یادگیری ، نحوهء مدیریت ذهنی افراد ، در مدیریت دانش است. به عبارت دیگر، افرادی که دارای ذهنیت فلسفی هستند، قادرند نحوه یادگیری و تولید دانش را در خود مدیریت کنند. هدف این مطالعه، تبیین تأثیر ذهنیت فلسفی بر مدیریت دانش مدیران آموزشی و معلمان دوره ابتدایی است. جامعه آماری شامل همه مدیران و معلمان دوره ابتدایی شهر قم است. این مطالعه به روش همبستگی و با نمونه آماری 478 نفر از مدیران و معلمان با اجرای پرسشنامه ذهنیت فلسفی و مدیریت دانش انجام شده است. ذهنیت فلسفی مدیران و معلمان، رابطه معناداری با مؤلفههای مدیریت دانش، خلق دانش، تسهیم دانش، بهکارگیری دانش و ذخیرهسازی دانش نشان داد، ذهنیت فلسفی تبیین کنندهء مناسبی برای مدیریت دانش و مؤلفههای آن است. معلمان و مدیران دارای ذهنیت فلسفی، در حوزه مدیریت دانش و خصوصاً در مؤلفه خلق دانش، عملکرد معناداری را از خود نشان دادند. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که ذهنیت فلسفی، تبیین کنندهء مناسب و معناداری برای خلق دانش مدیران و معلمان خواهد بود.
https://reek.cfu.ac.ir/article_1276_76a848e1d5b7ddd2b86e6362d73812d4.pdf
2020-08-22
25
35
ذهنیت فلسفی
مدیریت دانش
مدیران آموزشی
معلمان ابتدایی
حمید
جعفریان یسار
h.jafarian@cfu.ac.ir
1
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
فرزانه
جعفریان یسار
farzane.jafarian74@gmail.com
2
کارشناس آموزش ابتدایی و آموزگار آموزش و پرورش ناحیه 2 قم
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
امکان سنجی به کارگیری روش یادگیری ترکیبی دانش آموزان از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی
امروزه در دنیا یادگیریترکیبی با توسعه کیفی آموزش پیوند خوردهاست. یادگیریترکیبی، یک برنامه ترکیب موثر از روشها، مدلهای تدریس و سبکهای یادگیری است. از آنجا که این روش در ایران هنوز شناخته شده نیست، لزوم امکانسنجی دو چندان میشود. در امکانسنجی به صورت هدفمند نقاط ضعف و قوت، منابع مورد نیاز طی مراحل، کنترل، شناسایی هدف، شناسایی فرصت و تهدید طرح، مورد ارزیابی قرار میگیرد.هدف پژوهشحاضر، امکانسنجی بهکارگیری روش یادگیریترکیبی دانشآموزان از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی استان البرز در سال تحصیلی 97-1396 است. جامعۀ پژوهش، تمامی مدیران و معلمان مدارس ابتدایی استان البرز به تعداد 7491 نفر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 364 نفرانتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامۀ محقق ساخته استفاده شد. یافتهها حاکی از آن بود که به جز در دو بعد، امکان اجرای روش یادگیریترکیبی در تمام مولفهها وجود دارد. مردان برای اجرای این روش آمادگی بیشتری از زنان دارند. تجربه آموزشی، از نظر مدیران و معلمان دربارۀ استقرار یادگیریترکیبی تفاوتی را نشان نمیدهد. از نظر مدیران، امکان اجرای روش ترکیبی وجود ندارد.
https://reek.cfu.ac.ir/article_1277_4b44147eadaefaae2b66b522ff84f794.pdf
2020-08-22
36
49
مطالعه امکان سنجی
روش یادگیری
یادگیری ترکیبی
مرتضی
شاه بیگ
sarir67@yahoo.com
1
کارشناس ارشد علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهراء، اصفهان، ایران
LEAD_AUTHOR
تقی
آقاحسینی
aghahosseini@gmail.com
2
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان اصفهان، ایران.
AUTHOR
افسانه
کلباسی
kalbasiafsaneh@gmail.com
3
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان اصفهان، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر آموزش مهارت های تحصیلی بر انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی در درس ریاضی
پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ شیوهء گردآوری دادهها، از نوع شبهآزمایشی است که در اجرای آن از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شدهاست. نمونه آماری شامل 72 نفر از دانشآموزان پسر پایه ششم ناحیه 2 شهر ارومیه است که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 36 نفر) قرار گرفتند. در این پژوهش، از دو پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر و عملکرد تحصیلی فام و تیلور برای گردآوری دادهها استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که بین میانگین نمرات دانشآموزان گروههای آزمایش و کنترل، تفاوت معنیداری وجود دارد. این بدان معناست که در اثر آموزش مهارتهای تحصیلی(برنامهریزی، مدیریت زمان، شیوهء صحیح مطالعه و تمرین دروس،...)، انگیزش و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در درس ریاضی افزایش یافتهاست. بنابراین استفاده از آموزش مهارتهای مذکور بر بازده تحصیلی دانشآموزان تأثیر مثبت دارد.
https://reek.cfu.ac.ir/article_1279_f39fa415ac1db9183ed989e010d1c74a.pdf
2020-08-22
50
61
مهارت های تحصیلی
انگیزش تحصیلی
عملکرد تحصیلی
مریم
سامری یار
farshidashrafi35@yahoo.com
1
دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ارومیه، ایران
AUTHOR
میکاییل
رازدار
b.hemmatyar@gmail.com
2
کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ارومیه، ایران
AUTHOR
میر بشیر
همت یار
b.hemmatyar@yahoo.com
3
دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی مرند، مرند، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی روش های آموزشی سخنرانی، بحث گروهی و پرسش و پاسخ با رویکرد ما بعد اثبات گرایی
پژوهش حاضر با هدف واکاوی روشهای آموزش از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهر قم با رویکرد ما بعد اثباتگرایی انجام شده است. این پژوهش به صورت پیمایشی با استفاده از روش تحلیل کیفی به بررسی سه روش آموزش سخنرانی، بحث گروهی و پرسش و پاسخ میپردازد. روش سخنرانی را نباید کنار گذاشت. این روش در آموزش سطوح مختلف تحصیلی و در دروس مختلف کاربرد گسترده دارد. بنابراین باید در جهت افزایش کارایی و تنوّع بخشی آن بیشتر تلاش نمود، از جمله راههای تنوّع بخشی به روش سخنرانی، بهکارگیری یادداشت برداری و روش باینری است. روش بحث گروهی در رشد تفکر انتقادی دانشآموزان ابتدایی چندان موثر نبوده است، اما این روش در رشد اعتماد به نفس دانشآموزان تاثیر بسزایی دارد. روش پرسش و پاسخ در دانشآموزان مقطع ابتدایی به صورت جریان یک طرفه پرسش از سوی معلم و پاسخ از سوی دانشآموزان انجام میشود و از مزایای آن چون مکمّل روشهای دیگر و تفهیم و تعمیق یادگیری غفلت میشود.
https://reek.cfu.ac.ir/article_1280_1168248d8159f4c3710a6fe6e89d86fa.pdf
2020-08-22
62
74
سخنرانی
بحث گروهی
پرسش و پاسخ
دیدگاه معلمان
روش های آموزش
محبوبه
راموز
sharifzadegan82@gmail.com
1
کارشناسی ارشد، فلسفه تعلیم و تربیت، دبیر آموزش و پرورش قم
AUTHOR
حسین
شریف زادگان
hb82b@gmail.com
2
دکتری مدیریت آموزشی، مدرس دانشگاه پیام نور کهک قم
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان توجه به تفکر انتقادی لیپمن در کتاب تعلیمات اجتماعی پایه سوم ابتدایی
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به مقوله تفکر انتقادی لیپمن در کتاب مطالعات اجتماعی پایۀ سوم ابتدایی با روش تحلیل محتوا است. روش این تحقیق، توصیفی از نوع تحلیل محتوا است و جامعۀ آماری این پژوهش کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم دبستان در سال تحصیلی 95-1394 است. حجم نمونه برابر با حجم جامعه می باشد. در این تحقیق به منظور روایی صوری، از متخصصان در حوزه های مختلف استفاده شده است. ابزارهای این تحقیق با توجه به الگوی تفکر انتقادی لیپمن شش زیر مولفه دارد: سؤال کردن، تحلیل و ارزیابی، استدلال کردن، ارزیابی شواهد و اظهارات، تفسیر دادهها، قضاوت صحیح . واحد تحلیل، تمام جملات و تصاویر و سؤالات کتاب بوده است. نتایج تحلیل حاکی از آن است که کتاب مطالعات اجتماعی سوم دبستان، بیشترین توجه را به زیر مقولۀ تحلیل و ارزیابی و کمترین توجه را به زیر مؤلفۀ قضاوت صحیح داشته است که با توجه به اهمیت آن در زندگی روزمره، بهتر است به این مقوله بیشتر توجه شود.
https://reek.cfu.ac.ir/article_1281_3e396753affdec6c5fcdfab9b06baafc.pdf
2020-08-22
75
86
تفکر انتقادی
تحلیل محتوا
لیپمن
مطالعات اجتماعی
محدثه
صفاریه
nastaran1392z@gmail.com
1
کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
LEAD_AUTHOR
زهرا
عرب کرمانی
5474zak.a@gmail.com
2
کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان سمنان، سمنان، ایران
AUTHOR