TY - JOUR ID - 1280 TI - واکاوی روش های آموزشی سخنرانی، بحث گروهی و پرسش و پاسخ با رویکرد ما بعد اثبات گرایی JO - پژوهش در آموزش ابتدایی JA - REEK LA - fa SN - 2676-5500 AU - راموز, محبوبه AU - شریف زادگان, حسین AD - کارشناسی ارشد، فلسفه تعلیم و تربیت، دبیر آموزش و پرورش قم AD - دکتری مدیریت آموزشی، مدرس دانشگاه پیام نور کهک قم Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 2 IS - 3 SP - 62 EP - 74 KW - سخنرانی KW - بحث گروهی KW - پرسش و پاسخ KW - دیدگاه معلمان KW - روش های آموزش DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف واکاوی روش­های آموزش از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهر قم با رویکرد ما بعد اثبات­گرایی انجام شده است. این پژوهش به صورت پیمایشی با استفاده از روش تحلیل کیفی به بررسی سه روش آموزش سخنرانی، بحث گروهی و پرسش و پاسخ می­پردازد. روش سخنرانی را نباید کنار گذاشت. این روش  در آموزش سطوح مختلف تحصیلی  و در دروس مختلف کاربرد گسترده دارد. بنابراین باید در جهت افزایش کارایی و تنوّع بخشی آن بیشتر تلاش نمود، از جمله راه­های تنوّع بخشی به روش سخنرانی،  به­کارگیری یادداشت برداری و روش باینری است. روش بحث گروهی  در رشد تفکر انتقادی دانش­آموزان ابتدایی چندان موثر نبوده است، اما این روش در رشد اعتماد به نفس دانش­آموزان تاثیر بسزایی دارد. روش پرسش و پاسخ در دانش­آموزان مقطع ابتدایی به صورت جریان یک طرفه پرسش از سوی معلم و پاسخ از سوی دانش­آموزان انجام می­شود و از مزایای آن چون مکمّل روش­های دیگر و تفهیم و تعمیق یادگیری غفلت می­شود. UR - https://reek.cfu.ac.ir/article_1280.html L1 - https://reek.cfu.ac.ir/article_1280_1168248d8159f4c3710a6fe6e89d86fa.pdf ER -