1
دانشیار برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده
هدف پژهش حاضر، فهم پدیدارشناسانة تجربة زیستة مادران دانشآموزان دوره ابتدایی شهرتهران از پیک نوروزی بود. پژوهش از نوع کیفی و به روش پدیدارشناسانه انجام شد. شرکتکنندگان تعدادی از مادرانِ دانشآموزان دوره اول ودوم ابتدایی شهرتهران بودند که مصاحبهای نیمه ساختارمند با آنان انجام شد. تحلیل مصاحبهها با روش تحلیل مضمون و تحلیل مقایسهای صورت پذیرفت. اطلاعات پس از انجام گفتوگو با 8 نفر از مادران دانشآموزان به اشباع رسید. پس ازکدگذاری باز و تقلیل و ادغام کدهای مشابه، سه مقولهء اصلی و هفت مقولهء فرعی استخراج گردید. مقولة اول عدم تاثیرگذاری مطلوب تکالیف نوروزی بر یادگیری، مقولهء دوم، نکات مثبت و منفی حذف پیک نوروزی برای دانشآموز و والدین و مقولة سوم، نیاز به بازبینی تکلیف جایگزین بود. مادران دانشآموزان بر این باورند که تکالیف نوروزی کارایی و تاثیرگذاری کافی در یادگیری ندارند. نتایج نشان داد که والدین به تاثیر نامطلوب تکالیف نوروزی بر یادگیری معتقد بوده و به پدیدة حذف پیک نوروزی از دو جنبة مثبت و منفی (دوربودن ازمطالب درسی درایام عید/ آسودگی والدین ودانشآموزان) نگاه میکنند.
احمدی, پروین, & شریعت, عاطفه. (1398). فهم پدیدارشناسانة تجربة زیستة مادران دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران از پیک نوروزی. پژوهش در آموزش ابتدایی, 1(2), 1-8.
MLA
پروین احمدی; عاطفه شریعت. "فهم پدیدارشناسانة تجربة زیستة مادران دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران از پیک نوروزی". پژوهش در آموزش ابتدایی, 1, 2, 1398, 1-8.
HARVARD
احمدی, پروین, شریعت, عاطفه. (1398). 'فهم پدیدارشناسانة تجربة زیستة مادران دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران از پیک نوروزی', پژوهش در آموزش ابتدایی, 1(2), pp. 1-8.
VANCOUVER
احمدی, پروین, شریعت, عاطفه. فهم پدیدارشناسانة تجربة زیستة مادران دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران از پیک نوروزی. پژوهش در آموزش ابتدایی, 1398; 1(2): 1-8.