بررسی ابعاد استقلال مدرسه (ایده مدرسه- محوری): واکاوی تجربیات و نظرات مدیران مدارس دوره ی ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند ، ایران

2 کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، واحد ارومیه ، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه ، ایران

3 دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

چکیده

هدف تحقیق حاضر، بررسی ابعاد استقلال مدرسه (ایدة مدرسه­­­محوری)؛ بر اساس تجربیات و نظرات مدیران مدارس دورهء ابتدایی تحصیلی است. روش تحقیق از نوع کیفی است که به روش پدیدارشناسی انجام­گرفته است. جامعهء آماری، شامل کلیة مدیران (مرد و زن) دورهء ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر ارومیه است که از بین آن­ها 16 نفر (7 مرد و 9 زن ) به روش نمونه­گیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی، به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها، از مصاحبهء نیمه ساختاریافته و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل تماتیک (مضمون محور) استفاده گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده­ها نشان داد که از دیدگاه مدیران نمونهء آماری، ابعاد مدرسه محوری یا استقلال مدرسه را می­توان در قالب هفت مضمون فرعی شامل (ساختار غیر متمرکز، مسئولیت­پذیری، تصمیم­گیری مشارکتی، خودکنترلی، تعهد سازمانی، فرهنگ سازمانی و انعطاف پذیری) در نظر گرفت که البته از بین ابعاد هفت­گانه، بعد «ساختار غیر متمرکز» اهمیت زیادی دارد. همچنین، به اعتقاد مدیران، هیچ یک از ابعاد هفت­گانه، به معنای واقعی کلمه، در مدارس دورهء ابتدایی محقق نشده است. 

کلیدواژه‌ها