بررسی و تبیین علوم تجربی و چگونگی آموزش آن در دوره ابتدایی از منظر صورت‌گرایی ارسطو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان

چکیده

هدف این پژوهش، دستیابی به تعریفی از علوم تجربی و استنتاج اصولی به‌منظور تدریس آن در دوره ابتدایی از منظر صورت‌گرایی ارسطو است. این پژوهش با بهره‌گیری از روش تحلیلی- استنتاجی درصدد پاسخگویی به دو سؤال است. 1- چیستی علوم تجربی و هدف آن 2- اصول مقتضی صورت‌گرایی در علوم تجربی چه هستند. در تفکر ارسطو، صورت یعنی حقیقت موجود و تصوری که از آن در ذهن به وجود می‌آید. این تصورات برآمده از واقعیت موجودات هستند. بر اساس صورت‌گراییارسطو، علوم تجربی به معنای شناسایی، طبقه‌بندی و بیان کارکردها و غایات صورت‌ها است. هدف آن نیز حرفه گرایی است. اصول مقتضی صورت‌گرایی در تدریس علوم شامل 1- توجه به تعریف و کارکرد موضوعات:2- کثرت روشی 3- چارچوب نظری و ساختار دانش 4- دست‌یابی به بنیادها با توجه به روبنا 5- دست‌یابی به‌ قاعده 6-کلیت بخشی به آموخته‌ها هستند.

کلیدواژه‌ها