رابطه بین گرایش به یادگیری مادام العمر با رضایت شغلی معلمان زن مقطع ابتدایی شهر گمیشان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 آموزگار ابتدایی،گمیشان،گلستان،ایران

3 دبیر زبان انگلیسی، بهشهر،مازندران، ایران

چکیده

یکی از حوزه‌هایی که موجب افزایش رضایت شغلی معلمان می­شود مقوله یادگیری و به­ویژه گرایش به یادگیری مادام‌العمر است. پژوهش حاضر با هدف سنجش رابطه‌ء بین گرایش به یادگیری مادام العمر با رضایت شغلی معلمان زن مقطع ابتدایی شهر گمیشان صورت پذیرفت. این پژوهش، از لحاظ ماهیت از نوع پژوهش‌های کمی با روش توصیفی- همبستگی می‌باشد.  جامعه‌ء آماری این پژوهش شامل کلیه­ء  معلمان زن مقطع ابتدایی شهرگمیشان، در سال تحصیلی 97- 96 ­و به تعداد 125 نفر می­باشد که از آن میان به روش نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک، 86 نفر انتخاب شدند. از بین 7 مؤلفه‌ء گرایش به یادگیری مادام‌العمر، چهار مؤلفه‌ء: خود مدیریتی، فرایادگیری، ابتکار و نوآوری و قابلیت جمع‌آوری اطلاعات، رابطه‌ء مثبت و معناداری با رضایت شغلی به دست آوردند و سه مؤلفه‌ء دیگر ؛یعنی قابلیت تصمیم­گیری، خودتنظیمی و خودکنترلی، رابطه‌ای با رضایت شغلی نشان ندادند. همچنین از بین مؤلفه‌های گرایش به یادگیری مادام‌العمر، بیشترین میانگین متعلق به مؤلفه‌ء ابتکار و نوآوری (91/2) و کمترین میانگین متعلق به مؤلفه‌ء قابلیت جمع‌آوری اطلاعات (35/2) بوده است.

کلیدواژه‌ها