فهم پدیدارشناسانة تجربة زیستة مادران دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران از پیک نوروزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

چکیده

هدف پژهش حاضر، فهم پدیدارشناسانة تجربة زیستة مادران دانش­آموزان دوره ابتدایی شهرتهران از پیک نوروزی بود. پژوهش از نوع کیفی و به روش پدیدارشناسانه انجام شد. شرکت­کنندگان تعدادی از مادرانِ دانش­آموزان دوره اول ودوم ابتدایی شهرتهران بودند که مصاحبه­ای  نیمه ساختارمند با آنان انجام شد. تحلیل مصاحبه­ها با روش تحلیل مضمون و تحلیل مقایسه­ای صورت پذیرفت. اطلاعات پس از انجام گفت­وگو با 8 نفر از مادران دانش­آموزان به اشباع رسید. پس ازکدگذاری باز و تقلیل و ادغام کدهای مشابه، سه مقولهء اصلی و هفت مقولهء فرعی استخراج گردید. مقولة اول عدم تاثیرگذاری مطلوب تکالیف نوروزی بر یادگیری، مقوله­ء دوم، نکات مثبت و منفی حذف پیک نوروزی برای دانش­آموز و والدین و مقولة سوم، نیاز به بازبینی تکلیف جایگزین بود. مادران دانش­آموزان بر این باورند که تکالیف نوروزی کارایی و تاثیرگذاری کافی در یادگیری ندارند. نتایج نشان داد که والدین به تاثیر نامطلوب تکالیف نوروزی بر یادگیری معتقد بوده و به پدیدة حذف پیک نوروزی از دو جنبة مثبت و منفی (دوربودن ازمطالب درسی درایام عید/ آسودگی والدین ودانش­آموزان) نگاه می­کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Phenomenological Understanding of the Life Experience of Elementary School Students’ Mothers from Nowruz homework in Tehran

نویسندگان [English]

  • Parvin Ahmadi 1
  • Atefe Sshariat 2
1 Asociate professor, Department of Educational Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran
2 Master of Curriculum, Department of Educational Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The main purpose of the present research was to study the phenomenological understanding of the mothers' experiences of the first and second grade students' Nowruz homework in Tehran. This qualitative research was done by a phenomenological method. The research tool was a semi-structured interview. The interviews wereanalyzedthrough the thematic and comparative method. To this end, a number of the first and second grade students' motherswho were participated in the study were interviewed. In this interview, information was saturated after talking with eight parents. After open coding and analyzing and merging similar codes, three main categories and seven sub-categories were extracted. The first category is the lack of favorable effect on learning, the second category, positive and negative aspects of homework elimination for students and parents. The third issue was the need to review alternative assignments. Parents believed in inadequate effect and efficiency of Nowruz assignments on learning. The results showed that parents believed the undesirable effect of Nowruz homework and addressed itsexclusionfrom both positive and negative aspects (not attending the classroom/students and their parents' relaxation). 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nowruz homework
  • Homework
  • Phenomenology
  • Life Experience Of Mothers
  • elementary school