بررسی وضعیت موجود و مطلوب برخورداری از مهارت‌های مرتبط با ساحتهای شش گانه سند تحول بنیادین در معلمان دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه اصفهان ، اصفهان، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی وضعیت موجود و مطلوب برخورداری از مهارت­های مرتبط با ساحت­های شش گانه در معلمان ابتدایی معلمان ناحیه‌های 1، 3 و 4 اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی – پیمایشی بوده، جامعه آماری شامل 1969 نفر از معلمان ناحیه‌های 1، 3 و 4 اصفهان بود که تعداد 170 نفر به عنوان نمونه مورد مطالعه از طریق فرمول حجم نمونه کرجسی و مورگان و به صورت نمونه‌گیری متناسب با حجم انتخاب شده‌اند.  ابزار جمع آوری اطلاعات یک پرسش نامه  محقق ساخته در مورد مهارت­های مرتبط با ساحت­های شش گانه که شامل شش خرده مقیاس : مهارت­های مرتبط با ساحت­های عبادی، اجتماعی، زیستی، علمی -فناوری، اقتصادی- حرفه­ای و زیباشناسی (محقق ساخته) که با مقیاس پنج درجه­ای لیکرت ساخته شده اند، استفاده شد. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده ها  از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که بین وضعیت موجود و مطلوب برخورداری ازمهارت­های مرتبط با ساحت­های شش گانه تفاوت وجود دارد. در این راستا بهبود کیفیت مهارت­های مرتبط با ساحت­های شش گانه سند تحول بنیادین زمینه بهبود مهارت­های فراگیران را مهیا می سازد، بومی­سازی و دانش افزایی تجربی زمینه تحقق شاخص­های ساحتهای شش گانه را تسهیل می سازد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study of Current and Desired Status of Skills related to Educational sixth Dimensions of Fundamental Transformation Document of Education in Elementary Teachers

نویسنده [English]

  • Setareh Mousavi
PhD of Curriculum, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

The present study aims to investigate the current and desired status of skills related to sixth dimensions of Fundamental Transformation Document of Education in elementary school teachers of Isfahan (districts 1, 2 and 4). This study was a descriptive-analytical survey. The statistical population included 1969 teachers of Isfahan elementary schools, among them 170 individua were sample selected according to Morgan and Krejcie formula as samle. A researcher-made questionnaire was a five point likert scale used to collect the data for skills related to the sixth dimensions comprising sixth dimensions: religious, social, biological, scientific- technological, professional- economic and aesthetic skills. In this study, descriptive and inferential statistics were used to analyze data. In the descriptive part, frequency, percent of frequency, and in inferential statistics, independent and paired t-test were used. The study findings showed that there is difference between current and desired status of fundamental reform skills. In this regard, improving the quality of six-area skills relating to document provides a fundamental reform in the area of improving learners' skills facilitating the localization and empirical knowledge increase of these sixth indexes

کلیدواژه‌ها [English]

  • Skills
  • Fundamental transformation document
  • Sixth Dimensions
  • Elementary
  • Teachers