بررسی وضعیت موجود و مطلوب برخورداری از مهارت‌های مرتبط با ساحتهای شش گانه سند تحول بنیادین در معلمان دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه اصفهان ، اصفهان، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی وضعیت موجود و مطلوب برخورداری از مهارت­های مرتبط با ساحت­های شش گانه در معلمان ابتدایی معلمان ناحیه‌های 1، 3 و 4 اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی – پیمایشی بوده، جامعه آماری شامل 1969 نفر از معلمان ناحیه‌های 1، 3 و 4 اصفهان بود که تعداد 170 نفر به عنوان نمونه مورد مطالعه از طریق فرمول حجم نمونه کرجسی و مورگان و به صورت نمونه‌گیری متناسب با حجم انتخاب شده‌اند.  ابزار جمع آوری اطلاعات یک پرسش نامه  محقق ساخته در مورد مهارت­های مرتبط با ساحت­های شش گانه که شامل شش خرده مقیاس : مهارت­های مرتبط با ساحت­های عبادی، اجتماعی، زیستی، علمی -فناوری، اقتصادی- حرفه­ای و زیباشناسی (محقق ساخته) که با مقیاس پنج درجه­ای لیکرت ساخته شده اند، استفاده شد. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده ها  از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که بین وضعیت موجود و مطلوب برخورداری ازمهارت­های مرتبط با ساحت­های شش گانه تفاوت وجود دارد. در این راستا بهبود کیفیت مهارت­های مرتبط با ساحت­های شش گانه سند تحول بنیادین زمینه بهبود مهارت­های فراگیران را مهیا می سازد، بومی­سازی و دانش افزایی تجربی زمینه تحقق شاخص­های ساحتهای شش گانه را تسهیل می سازد.

کلیدواژه‌ها