تاثیر آموزش مهارت های تحصیلی بر انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی در درس ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ارومیه، ایران

2 کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ارومیه، ایران

3 دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی مرند، مرند، ایران

چکیده

پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ شیوهء گردآوری داده­ها، از نوع شبه­آزمایشی است که در اجرای آن از طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل استفاده شده­است. نمونه آماری شامل 72 نفر از دانش­آموزان پسر پایه ششم ناحیه 2 شهر ارومیه است که به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 36 نفر) قرار گرفتند. در این پژوهش، از دو پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر و عملکرد تحصیلی فام و تیلور برای گردآوری داده­ها استفاده شد. یافته­های تحقیق نشان داد که بین میانگین نمرات دانش­آموزان گروه­های آزمایش و کنترل، تفاوت معنی­داری وجود دارد. این بدان معناست که در اثر آموزش مهارت­های تحصیلی(برنامه­ریزی، مدیریت زمان، شیوهء صحیح مطالعه و تمرین دروس،...)، انگیزش و عملکرد تحصیلی دانش­آموزان در درس ریاضی افزایش یافته­است. بنابراین استفاده از آموزش مهارت­های مذکور بر بازده­ تحصیلی دانش­آموزان تأثیر مثبت دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Academic Skills' instruction on Achievement Motivation and Academic Performance of Elementary Sixth Grade Male Students in Mathematics

نویسندگان [English]

  • Maryam Sameriyar 1
  • Mikail Razdar 2
  • Mir bashir Hemmatyar 3
1 PhD in Elementary Education, Islamic Azad University of Urmia, Urmia, Iran
2 M.Sc in Elementary Education, Islamic Azad University of Urmia, Urmia, Iran
3 PhD Student in Curriculum Planning Islamic Azad University of Marand, Marand, Iran
چکیده [English]

This study was a practical study in terms of purpose and a quasi-experimental research in terms of data collection conducted based on the pre-test-post-test design with a control group. The sample included 72 sixth grade male students of district two of Urmia. They were selected by convenience sampling method and were randomly divided into the experimental and control groups. The standard questionnaires of Hanter's academic motivation and Fam Taylor's academic performance were used to collect the data. Results showed that there was a significant difference between the mean scores of the experimental and control groups for both variables. This means that as a result of teaching academic skills (planning, time management, proper study and practice of lessons ...), students' motivation and academic performance in mathematics have been increased. Therefore, the use of these skills' training has a positive effect on students' academic performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Skills
  • Academic Motivation
  • Academic Performance