1
استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
هدف این مطالعه، تأثیر تقویت مهارتهای رشد زبان، بر بهبود نارساخوانی دانشآموزان نارساخوان شهر کرمان بود. روش تحقیق حاضر، نیمهآزمایشی با طرح چند گروهی پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماریدانشآموزان نارساخوان شهر کرمان در سال تحصیلی 98-1397 بودند که به مرکز مشاوره مراجعه میکردند. از این تعداد30 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند و در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. سپس مداخلات آموزشی تقویت رشد زبان برای گروههای آزمایشی طی 12 جلسۀ 45 دقیقهای اجرا گردید. از هر دو گروه، پیشآزمون و پسآزمون گرفته شد. نتایج نشان داد روشهای تقویت رشد زبان در مولفههای واجشناسی، رمزگشایی و شناخت کلمه، بهبود بلاغت و روانی کلام، بهبود درک مطلب و بهبود دستخط و املا نویسی موثر بوده است اما در مؤلفۀ تولید و خواندن حروف الفبا تاثیری نداشته است. به طور کلی، نتایج به دست آمده در مطالعه حاضر نشانگر اثربخشی تقویت رشد زبان در کودکان نارساخوان می باشد و میتوان از مطالب مطرح شده در بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی بهره گرفت.
جدیدی محمدآبادی, اکبر, سلاجقه, آزیتا, & عباس زاده, فاطمه. (1399). اثر بخشی تقویت رشد زبان بر کاهش نارساخوانی دانش آموزان نارساخوان ابتدایی شهر کرمان. پژوهش در آموزش ابتدایی, 2(4), 1-9.
MLA
اکبر جدیدی محمدآبادی; آزیتا سلاجقه; فاطمه عباس زاده. "اثر بخشی تقویت رشد زبان بر کاهش نارساخوانی دانش آموزان نارساخوان ابتدایی شهر کرمان". پژوهش در آموزش ابتدایی, 2, 4, 1399, 1-9.
HARVARD
جدیدی محمدآبادی, اکبر, سلاجقه, آزیتا, عباس زاده, فاطمه. (1399). 'اثر بخشی تقویت رشد زبان بر کاهش نارساخوانی دانش آموزان نارساخوان ابتدایی شهر کرمان', پژوهش در آموزش ابتدایی, 2(4), pp. 1-9.
VANCOUVER
جدیدی محمدآبادی, اکبر, سلاجقه, آزیتا, عباس زاده, فاطمه. اثر بخشی تقویت رشد زبان بر کاهش نارساخوانی دانش آموزان نارساخوان ابتدایی شهر کرمان. پژوهش در آموزش ابتدایی, 1399; 2(4): 1-9.