تجربۀ زیستۀ معلمان دوره ابتدایی از دلایل افزایش خشونت علیه معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ارومیه، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تجربه زیستۀ معلمان دوره ابتدایی از دلایل افزایش خشونت علیه معلمان است.این تحقیق به روش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی انجام پذیرفت. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀمعلمان دوره ابتدایی استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 98-1397بوده و  نمونه‌گیری به صورت هدفمند تا زمان اشباع داده‌ها و حاصل نشدن کد جدید در مصاحبه‌ها ادامه یافت؛ در این پژوهش در مجموع با 20 معلم مصاحبه شد. برای تحلیل داده‌های پژوهش از تحلیل مصاحبه‌ها به روش اسمیت استفاده شد. دربارۀ خشونت اولیا نسبت به معلمان، 4 مقوله (کد) اصلی به دست آمد، که عبارتند از:خشونت ناشی از نقص سیاست‌گذاری، فقر منزلتی، شرایط خانوادگی و عوامل حرفه‌ای. از لحاظ دلایل خشونت دانش‌آ»وزان علیه معلمان،  5 مقوله اصلی به دست آمد که عبارتند از: خشونت ناشی از نقص سیاست‌گذاری، تجربه خشونت فیزیکی، فقر منزلتی، شرایط خانوادگی و عوامل حرفه‌ای. همچنین برای دلایل خشونت سایر افراد جامعه علیه معلمان 4 مقوله اصلی حاصل شد که عبارتند از:خشونت ناشی از نقص سیاست‌گذاری، فقر منزلتی، عوامل حرفه‌ای و نقش رسانه‌های جمعی. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The lived experience of elementary teachers on the reasons of increasing Violence against teachers

نویسندگان [English]

  • Soraya Qaderpour 1
  • Niloufar Mortazanejad 2
1 MA student on Curriculum development; Urmia Azad islamic university
2 Assistant Professor of Educational Sciences Depratmeat, Islamic Azad University of Urmia, Urmia, Iran
چکیده [English]

Unfortunately, on the recent years, we have been witnessing samples of violence against teachers from different sources. The purpose of the present study has been examination of elementary schools' teachers regarding the reasons of such a violence. The research method was qualitative with phenomenological approach. The statistical population included all elementary teachers of West Azerbaijan province, among them a sample of 20 people were selected purposefully and interviewed. Data analysis was performed through Smith method. Results for the firth question indicated that there 4 major themes, namely, violence due to policy deficiency, status and dignity destitution, family conditions and professional factors. For the second questions, 5 main themes derived including; violence due to policy deficiency, experience of physical violence, status and dignity destitution, family conditions and professional factors. Finally, for the third question, there were 4 major themes; violence due to policy deficiency, status and dignity destitution, family conditions, professional factors and the role of social media. Regarding the reasons for violence against teachers, the most emphasis was on policy deficiency and status and dignity destitution; so, it should be performed essential actions in order to alleviate these factors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Violence against teachers
  • lived experience
  • Elementary teachers