تاملی بر ویژگی های برنامه درسی مبتنی بر خلاقیت در دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی

2 استادیار گروه مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

3 دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف واکاوی ویژگی‌های برنامه درسی مبتنی بر خلاقیت در دوره ابتدایی انجام گرفته است. رویکرد پژوهش حاضر، کیفی و از نوع اسنادی بود. جامعه پژوهش شامل اسناد مکتوب داخلی وخارجی انجام شده درحوزه‌ی برنامه درسی وخلاقیت دربازه زمانی 2000 تا 2019 و روش نمونه‌گیری به صورت هدفمند مبتنی بر ملاک بود. در پژوهش حاضر از رویکرد NCT جهت تحلیل محتوای استقرایی داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار ATLAS.ti استفاده شد. یافته های به دست آمده نشان داد که طراحی برنامه درسی (اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی- یادگیری، مواد ومنابع آموزشی،گروه‌بندی یادگیرندگان،فعالیت‌های یادگیری، فضا، زمان وارزشیابی)باید به گونه‌ای باشدکه تمامی عناصرآن حول محورپرورش وتوسعه خلاقیت باشد. دراین مسیرنقش هرکدام ازمولفه‌های برنامه درسی نباید موردغفلت واقع شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A reflection on the features of the creativity-based curriculum in elementary school

نویسندگان [English]

  • sedighe yasemi 1
  • ali Hosseinikhah 2
  • marjan kian 3
1 PhD student in the field of Curriculum Planning of Khwarazmi University
2 Assistant Professor, Department of Curriculum Studies, Kharazmi University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Curriculum Studies, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

This research has been done with the aim of investigating the emphasis of second grade textbooks on the concept of imagination. The research method of the present study is the analysis of the content of the category, which was carried out using the total number method, and the statistical population includes all the books of the second grade. The tool for collecting information in this project is the checklist for measuring the components of the researcher's imagination and the unit of analysis is the subject. Data analysis was done using descriptive statistics and chi-square test. The results showed that among the components of imagination, the representation of ideas has the most frequency and the component of unfamiliarizing familiar concepts has the least frequency. Also, the results of the chi-square test showed 95% confidence that between the second grade textbooks in terms of the amount of attention to the concept of imagination There is a significant difference. Based on these results, it seems necessary to revise the textbooks, especially in the Quran, Farsi, and experimental sciences, in order to pay attention to the components of the ability to identify, predict, and make concepts unfamiliar..

کلیدواژه‌ها [English]

  • Creativity
  • Curriculum
  • Elementary