تاملی بر ویژگی های برنامه درسی مبتنی بر خلاقیت در دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی

2 استادیار گروه مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

3 دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف واکاوی ویژگی‌های برنامه درسی مبتنی بر خلاقیت در دوره ابتدایی انجام گرفته است. رویکرد پژوهش حاضر، کیفی و از نوع اسنادی بود. جامعه پژوهش شامل اسناد مکتوب داخلی وخارجی انجام شده درحوزه‌ی برنامه درسی وخلاقیت دربازه زمانی 2000 تا 2019 و روش نمونه‌گیری به صورت هدفمند مبتنی بر ملاک بود. در پژوهش حاضر از رویکرد NCT جهت تحلیل محتوای استقرایی داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار ATLAS.ti استفاده شد. یافته های به دست آمده نشان داد که طراحی برنامه درسی (اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی- یادگیری، مواد ومنابع آموزشی،گروه‌بندی یادگیرندگان،فعالیت‌های یادگیری، فضا، زمان وارزشیابی)باید به گونه‌ای باشدکه تمامی عناصرآن حول محورپرورش وتوسعه خلاقیت باشد. دراین مسیرنقش هرکدام ازمولفه‌های برنامه درسی نباید موردغفلت واقع شود.

کلیدواژه‌ها