اثر بخشی آموزش گروهی حل مسئله برکاهش خصومت و طرحواره های ناسازگار دانش آموزان ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی زرند، زرند، ایران

چکیده

هدف انجام پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش گروهی حل مسئله بر کاهش خصومت و طرحواره های ناسازگار دانش آموزان ابتدایی بود. روش پژوهش شبه­آزمایشی در قالب پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعهء آماری این پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دوره دوم ابتدایی شهرستان کرمان در سال تحصیلی 97- 1396 بود، روش نمونه­گیری طبقه­ای تصادفی متناسب با حجم جامعه بوده، حجم نمونه 30 نفر (15 نفر به عنوان گروه کنترل و 15 نفر به عنون گروه آزمایش) بود. ابتدا با استفاده از پرسشنامه مقیاس مهار افراطی – خصومت و پرسشنامه طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ،30 دانش آموز ابتدایی که در مقیاس مهار افراطی – خصومت و طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ، نمرات پایین تر از میانگین را کسب کردند به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب و سپس گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش گروهی حل مسئله قرار گرفتند و در پایان دوره مجددا پس آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد و نتایج با استفاده از نرم افزار spss21 در سطح معنی­داری 05/0 و از طریق آزمون کوواریانس یک طرفه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش گروهی حل مسئله، در کاهش خصومت و طرحواره های ناسازگار اولیه موثر بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigate The Effect of Group Problem Solving Training on Reducing Hostility and Early Elementary Students of Schema Incompatibility

نویسنده [English]

  • Marzieh Ganjavi
PhD Student of Psychology, Islamic Azad University of Zarand, Zarand, Iran
چکیده [English]

The aim of the present study was conducted to investigate the effect of group problem solving training on reducing hostility and incompatible schemas elementary students. Research method in the form of cloud-based pseudo ago test-then matching along with a control group. The statistical community this research all elementary students in the city of Kerman, the second period of the school year were 97-1396, simple random sampling methods, sample size 30  (15 people as the control group and the experimental group used to 15 people). Beginning with the use of the extreme scale inhibition questionnaire – the initial hostility and conflict schema questionnaire yang elementary students that on the scale extreme harness – the initial hostility and incompatible schemas Yang scores were lower than the average of the sample selected and then as a research group to fashion 8 d problem solving group training sessions have taken place and at the end of the period again after the test was run on each of the two groups And the results using spss21 software on the surface and through significant covariance test 0.05  one-way, case analysis. The results showed that a group problem solving training in reducing hostility and conflict of the effective initial schema.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Problem Solving
  • reducing hostility
  • the schema conflict
  • elementary students