1
گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد ، ایران
2
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
چکیده
این پژوهش، با هدف بررسی رابطة بین رهبری زهرآگین مدیران و سکوت سازمانی معلمان، با میانجیگری فرهنگ سازمانی مدارس ابتدایی شهر خرمآباد انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهء آماری پژوهش، کلیه معلمان ابتدایی شهر خرمآباد( شامل1940نفر) بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 320 نفر به عنوان نمونهء آماری، با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده جهت جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه رهبری زهرآگین اشمیت(2008)، پرسشنامه سکوت سازمانی ونداین (2003) و فرهنگ سازمانی هافستد( 1967 ) بود. نتایج نشان داد که بر اساس اطلاعات محاسبه شده برای شاخص GOF، برای تمام فرضیههای پژوهش، بین 1/0 تا 35/0 قرار داشت و حاکی از برازش متوسط مدل بود. ضریب مسیر بین رهبری زهرآگین و سکوت سازمانی (066/0) معنیدار نیست، چون مقدار محاسبه شده برای آماره t (434/0) در سطح خطای 05/0=α از مقدار t بحرانی(96/1) کمتر است. از طرفی اثر غیر مستقیم رهبری زهرآگین و سکوت سازمانی با میانجیگری فرهنگ سازمانی(242/0=430/0×564/0) از اثر مستقیم رهبری زهرآگین و سکوت سازمانی(066/0) بیشتر است. لذا چنین استنباط میشود که رهبری زهرآگین، برسکوت سازمانی، با میانجیگری فرهنگ سازمانی مدارس ابتدایی شهر خرمآباد تاثیر دارد.
میرزایی فتح آباد, سعیده, & فرحبخش, سعید. (1398). بررسی رابطه بین رهبری زهراگین مدیران وسکوت سازمانی معلمان با میانجی گری فرهنگ سازمانی مدارس ابتدایی شهر خرم آباد. پژوهش در آموزش ابتدایی, 1(2), 28-42.
MLA
سعیده میرزایی فتح آباد; سعید فرحبخش. "بررسی رابطه بین رهبری زهراگین مدیران وسکوت سازمانی معلمان با میانجی گری فرهنگ سازمانی مدارس ابتدایی شهر خرم آباد". پژوهش در آموزش ابتدایی, 1, 2, 1398, 28-42.
HARVARD
میرزایی فتح آباد, سعیده, فرحبخش, سعید. (1398). 'بررسی رابطه بین رهبری زهراگین مدیران وسکوت سازمانی معلمان با میانجی گری فرهنگ سازمانی مدارس ابتدایی شهر خرم آباد', پژوهش در آموزش ابتدایی, 1(2), pp. 28-42.
VANCOUVER
میرزایی فتح آباد, سعیده, فرحبخش, سعید. بررسی رابطه بین رهبری زهراگین مدیران وسکوت سازمانی معلمان با میانجی گری فرهنگ سازمانی مدارس ابتدایی شهر خرم آباد. پژوهش در آموزش ابتدایی, 1398; 1(2): 28-42.