بررسی رابطه بین رهبری زهراگین مدیران وسکوت سازمانی معلمان با میانجی گری فرهنگ سازمانی مدارس ابتدایی شهر خرم آباد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد ، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران

چکیده

این پژوهش،  با هدف بررسی رابطة بین رهبری زهرآگین مدیران و سکوت سازمانی معلمان، با میانجی­گری فرهنگ سازمانی مدارس ابتدایی شهر خرم­آباد انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهء آماری پژوهش، کلیه معلمان ابتدایی شهر خرم­آباد( شامل1940نفر) بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 320 نفر به عنوان نمونهء آماری، با روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای نسبی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده جهت جمع­آوری اطلاعات، پرسشنامه رهبری زهرآگین اشمیت(2008)، پرسشنامه سکوت سازمانی ونداین (2003) و فرهنگ سازمانی هافستد( 1967 ) بود. نتایج نشان داد که بر اساس اطلاعات محاسبه شده برای شاخص GOF، برای تمام فرضیه‌های پژوهش، بین 1/0 تا 35/0 قرار داشت و حاکی از برازش متوسط مدل بود.  ضریب مسیر بین رهبری زهرآگین و سکوت سازمانی (066/0) معنی‌دار نیست، چون مقدار محاسبه شده برای آماره‌ t (434/0) در سطح خطای 05/0=α از مقدار t بحرانی(96/1) کمتر است. از طرفی اثر غیر مستقیم رهبری زهرآگین و سکوت سازمانی با میانجی‌گری فرهنگ سازمانی(242/0=430/0×564/0) از اثر مستقیم رهبری زهرآگین و سکوت سازمانی(066/0) بیش­تر است. لذا چنین استنباط می‌شود که رهبری زهرآگین، برسکوت سازمانی، با میانجی‌گری فرهنگ سازمانی مدارس ابتدایی شهر خرم‌آباد تاثیر دارد.

کلیدواژه‌ها