1
آموزش و پرورش شهرستان بانه، کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، واحد سقز، دانشگاه آزاد اسلامی، سقز، ایران
2
گروه علوم تربیتی، واحد سقز، دانشگاه آزاد اسلامی، سقز، ایران
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه خوشبینی تحصیلی معلمان و سلامت سازمانی با اثربخشی مدرسه در مدارس هیئت امنایی و عادی ابتدایی شهر بانه در سال تحصیلی 97-1396 انجام شد. جامعهء آماری پژوهش حاضر کلیه معلمان مقطع ابتدایی شامل429 نفر که در سال تحصیلی 97-96 در مدارس ابتدایی این شهر مشغول به تدریس بودند. نمونه پژوهش با توجه به جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان برابر با 201 نفر بود. نتایج پژوهش نشان داد که بین متغیرهای خوشبینی تحصیلی معلمان و سلامت سازمانی با اثربخشی مدارس، همبستگی مثبت(01/0>P)، بین مؤلفههای خوشبینی تحصیلی با اثربخشی مدارس، همبستگی مثبت و معنادار(05/0>P) و بین مؤلفههای سلامت سازمانی با اثربخشی مدارس، همبستگی مثبت و معنادار وجود داشت (05/0>P). نتایج آزمون t نشان داد که بین مدارس عادی و هیئت امنایی تنها در متغیر اثربخشی مدرسه تفاوت وجود دارد. در نهایت نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که تنها سلامت سازمانی قادر است خوشبینی تحصیلی را در مدارس عادی و هیئت امنایی پیشبینی کند.
دهقانی, سنور, & محمدی, رزگار. (1398). بررسی رابطه خوشبینی تحصیلی معلمان و سلامت سازمانی با اثربخشی مدرسه در مدارس هیئت امنایی و عادی ابتدایی. پژوهش در آموزش ابتدایی, 1(2), 43-56.
MLA
سنور دهقانی; رزگار محمدی. "بررسی رابطه خوشبینی تحصیلی معلمان و سلامت سازمانی با اثربخشی مدرسه در مدارس هیئت امنایی و عادی ابتدایی". پژوهش در آموزش ابتدایی, 1, 2, 1398, 43-56.
HARVARD
دهقانی, سنور, محمدی, رزگار. (1398). 'بررسی رابطه خوشبینی تحصیلی معلمان و سلامت سازمانی با اثربخشی مدرسه در مدارس هیئت امنایی و عادی ابتدایی', پژوهش در آموزش ابتدایی, 1(2), pp. 43-56.
VANCOUVER
دهقانی, سنور, محمدی, رزگار. بررسی رابطه خوشبینی تحصیلی معلمان و سلامت سازمانی با اثربخشی مدرسه در مدارس هیئت امنایی و عادی ابتدایی. پژوهش در آموزش ابتدایی, 1398; 1(2): 43-56.