1
کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2
کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان سمنان، سمنان، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به مقوله تفکر انتقادی لیپمن در کتاب مطالعات اجتماعی پایۀ سوم ابتدایی با روش تحلیل محتوا است. روش این تحقیق، توصیفی از نوع تحلیل محتوا است و جامعۀ آماری این پژوهش کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم دبستان در سال تحصیلی 95-1394 است. حجم نمونه برابر با حجم جامعه می باشد. در این تحقیق به منظور روایی صوری، از متخصصان در حوزه های مختلف استفاده شده است. ابزارهای این تحقیق با توجه به الگوی تفکر انتقادی لیپمن شش زیر مولفه دارد: سؤال کردن، تحلیل و ارزیابی، استدلال کردن، ارزیابی شواهد و اظهارات، تفسیر دادهها، قضاوت صحیح . واحد تحلیل، تمام جملات و تصاویر و سؤالات کتاب بوده است. نتایج تحلیل حاکی از آن است که کتاب مطالعات اجتماعی سوم دبستان، بیشترین توجه را به زیر مقولۀ تحلیل و ارزیابی و کمترین توجه را به زیر مؤلفۀ قضاوت صحیح داشته است که با توجه به اهمیت آن در زندگی روزمره، بهتر است به این مقوله بیشتر توجه شود.
صفاریه, محدثه, & عرب کرمانی, زهرا. (1399). بررسی میزان توجه به تفکر انتقادی لیپمن در کتاب تعلیمات اجتماعی پایه سوم ابتدایی. پژوهش در آموزش ابتدایی, 2(3), 75-86.
MLA
محدثه صفاریه; زهرا عرب کرمانی. "بررسی میزان توجه به تفکر انتقادی لیپمن در کتاب تعلیمات اجتماعی پایه سوم ابتدایی". پژوهش در آموزش ابتدایی, 2, 3, 1399, 75-86.
HARVARD
صفاریه, محدثه, عرب کرمانی, زهرا. (1399). 'بررسی میزان توجه به تفکر انتقادی لیپمن در کتاب تعلیمات اجتماعی پایه سوم ابتدایی', پژوهش در آموزش ابتدایی, 2(3), pp. 75-86.
VANCOUVER
صفاریه, محدثه, عرب کرمانی, زهرا. بررسی میزان توجه به تفکر انتقادی لیپمن در کتاب تعلیمات اجتماعی پایه سوم ابتدایی. پژوهش در آموزش ابتدایی, 1399; 2(3): 75-86.