مقایسۀ روش تدریس مبتنی بر تفکر فعال و روش تدریس سنتی بر خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان چابهار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

استادیار گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه پیام نورکرمان، کرمان، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف مقایسۀ اثربخشی روش تدریس مبتنی بر تفکر فعال و روش تدریس سنتی، بر خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان چابهار انجام شده است. پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون و گروه آزمایش وگواه بود. جامعۀ مورد مطالعه، شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه ششم مقطع ابتدایی شهر چابهار بود. نمونه مورد مطالعه بر اساس هدف‌های پژوهش، 80  دانش‌آموز که پس از انجام آزمون خودکارآمدی تحصیلی، به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. ابزار پژوهش برای بررسی میزان خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان، پرسش‌نامۀ خودکارآمدی تحصیلی جینگ و مورگان (1999) بود. داده‌های حاصل از گردآوری اطلاعات، با استفاده از تحلیل کوواریانس، تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌های این پژوهش  نشان داد که تدریس به روش تفکر فعال، سبب ارتفای خودکارآمدی دانش‌آموزان در همۀ ابعاد آن گردیده است.

کلیدواژه‌ها