تاثیر استراتژی‌های یاددهی-یادگیری مغز محور (B.B.L) بر یادگیری درس ریاضی و علوم دانش‌آموزان پایه اول دبستان شهر اصفهان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

2 استادیار دانشکده. علوم تربیتی و روان شناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر استراتژی‌های یاددهی-یادگیری مغزمحوربر یادگیری درس ریاضیات و علوم تجربی دانش‌آموزان پایه اول با روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش همه دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی شهر اصفهان در سال 97-1396 بودند و از این تعداد به روش نمونه‌گیری در دسترس دو کلاس به حجم 34 نفر انتخاب شدند و در دو گروه کنترل و آزمایش جایدهی شدند. فرایند مداخله در این پژوهش، بر اساس بر اساس استراتژی‌های یاددهی-یادگیری مغز محور دانشگاه فلوریدا در سال 2016 تنظیم شده بود. در این پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از  نرم‌افزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که استراتژی‌های یاددهی-یادگیری مغزمحور بر یادگیری درس ریاضی دانش‌آموزان تاثیر معناداری دارد (01/0P<)، اما بر یادگیری درس علوم دانش‌آموزان تاثیر معنادار ندارد (05/0P<). 

کلیدواژه‌ها