رفتار اخلاقی معلمان درفرایند ارزشیابی ازآموخته‌های دانش‌آموزان پایه‌ی سوم ابتدایی به شیوه الکترونیکی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای رشته مطالعات برنامه درسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند ، ایران

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند ، ایران

چکیده

هدف مقاله حاضر بررسی رفتاراخلاقی معلمان در ارزشیابی از آموخته­های دانش­آموزان پایه­ی سوم ابتدایی به شیوه الکترونیکی بود. بدین منظور از روش تحقیق کیفی (پژوهش قوم­نگاری مجازی)، و به منظور تحلیل اطلاعات گردآوری شده از مشاهدات بر خط و مصاحبه از شیوه مقوله‌بندی و کدگذاری استفاده شد. شرکت­کنندگان پژوهش را «معلمان» تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند تعداد 20 نفر از معلمین به عنوان نمونه برای انجام مصاحبه نیمه­ساختار یافته انتخاب شدند، نتایج نشان داد که بسنده کردن به یک روش ارزشیابی، اعتبار ارزشیابی را کاهش می­دهد و منجر به عدم رعایت معیارهای اخلاق ارزشیابی می­شود، لذا لازم است متناسب با محتوا و اهداف از روش­های چندگانه (تلفیقی) برای ارزشیابی مجازی از آموخته­های فراگیران استفاده شود

کلیدواژه‌ها