آسیب شناسی برنامه درسی دوره ابتدایی از تولید تا مصرف

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت کارآفرینی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی برنامه درسی دوره ابتدایی با استفاده از روش تحقیق کیفی از نوع پدیدارشناسی و با مصاحبه نیمه ساختاریافته بامولفان کتب درسی ابتدایی از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تهران، سرگروه‌های آموزشی، معلمان و دانش‌آموزان پایه ششم شیراز انجام شد. سپس داده‌ها با استفاده از فن تحلیل مضمون در نرم‌افزار Nvivo (8.8) تحلیل و در قالب مضامین پایه، سازمان‌دهنده و فراگیر دسته‌بندی شد. بر اساس یافته‌های این تحقیق موارد آسیب زا در برنامه درسی دوره ابتدایی از تولید تا مصرف، در هفت طبقه شناسایی گردید. 1. شامل موارد نادیده گرفته شده، 2. شامل موارد حذف شده، 3. شامل موارد منسوخ شده، 4. شامل موارد تحریف شده، 5. شامل موارد ناقص گفته شده، 6. موارد تکراری و بیش از حد نیاز گفته شده و 7. شامل مواردی بود که ممنوع اعلام شده است.

کلیدواژه‌ها