چیستی، چرایی و چگونگی تربیت‌بدنی در مدارس ابتدایی از منظر دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان (پژوهشی پدیدارشناسانه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی چیستی، چرایی و چگونگی تربیت‌بدنی در مدارس ابتدایی از منظر دانشجو معلمان بود. به‌منظور تحقق هدف فوق از روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده گردید. میدان پژوهش شامل دانشجویان دختر و پسر (1000 نفر)، ترم‌های آخر دانشگاه فرهنگیان کرمان در سال 1402 بودند. مشارکت‌کنندگان پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و با استفاده از قاعده رایج "اشباع نظری" در روش‌های کیفی انتخاب شدند. حجم مشارکت‌کنندگان پژوهش، شامل 21 نفر از اعضای میدان پژوهش بوده است. شیوه گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته است. برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از الگوی چندمرحله‌ای کلایزی استفاده شد. جهت بررسی روایی داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها نیز از دو معیار اعتبار پذیری و تأیید پذیری استفاده شد. نتایج در دو مضمون اصلی و دوازده مضمون فرعی خلاصه‌شده‌اند. بر اساس نتایج این پژوهش تربیت‌بدنی یعنی رشته‌ای علمی با روابط میان‌رشته‌ای هستی شناختی. چرایی شامل مضامین فرعی میان‌رشته‌ای و چگونگی شامل مضامین فرعی رشته محوری هستند.

کلیدواژه‌ها