دانش آموخته دکتری برنامه ریزی درسی و مدرس دانشگاه فرهنگیان
چکیده
هدف این مطالعه، شناسایی و تبیین مفهوم برنامه درسی، نوآوری، نوآوری برنامه درسی و نوآوری در برنامههای درسی هنری در آموزش ابتدایی میباشد. این پژوهش از نوع کاربردی است و از روش کیفی استفاده شده است. جامعة پژوهش جمعی از صاحب نظران آموزش هنر و معلمان با تجربه هنر و پژوهشگران داخل و خارج کشور و اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان بودند، که به روش نمونهگیری هدفمند تعداد 25 نفر از آنان انتخاب گردید. دادههای پژوهش از طریق مصاحبة نیمه ساختار یافته گردآوری گردید. برای تعیین اعتبار مصاحبه از اعتبار محتوا استفاده شد و اطمینان پذیری فرم مصاحبه با قرار دادن خلاصة مطالب و مقولههای تعیین شده در اختیار متخصصان بررسی شده است . یافته های کیفی بر اساس گویه بندی و مقوله بندی تحلیل شد. طبق نتایج تحقیق مهمترین مفهوم برنامه درسی از دید صاحبنظران عبارتند از: مجموعهای از کلیهی فرصتهای یادگیری رسمی ، مفهوم نسبی برنامه درسی و مهمترین ویژگیهای متمایز برنامه های درسی هنری با سایر رشته ها عبارتند از: تاکید بیشتر بر فعالیتهای عملی به جای مباحث نظری، نقش برنامه های درسی هنر در رشد روانشناختی و مهمترین مفاهیم نوآوری برنامههای درسی عبارتند از: تغییرات اساسی در فرایند برنامه ریزی درسی، خلق یک رویکرد جدید در پدیدآوری برنامه درسی و مهمترین نمونه های نوآوری برنامه های درسی در آموزش هنر مقطع ابتدایی عبارتند از: به روزسازی مشخصات کلی، هدف، روش، سرفصل، منابع ومحتوای دروس، آموزش هنر به روش تحلیل و بررسی آثار هنری می باشد.