2
استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان
3
استادیار، گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان
چکیده
این پژوهش با هدف تحلیل محتوای صفحه عنوان فصلهای کتاب علوم تجربی دوم دبستان از لحاظ تناسب رنگها با ویژگیهای روانشناختی دانش آموزان اجرا شد. روش پژوهش بر اساس تحلیل محتوای مقولهای و کلیه تصاویر صفحه عنوان فصلهای کتاب علوم تجربی دوم دبستان بهعنوان جامعه پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفت. در این راستا دادهها بر اساس معیارهای ارزیابی تصاویر گردآوری شد. نتایج نشان داد که از لحاظ رنگ غالب بهکار رفته در تصاویر مذکور به ترتیب سبز 42%، سفید و قهوهای هر کدام 21%، سیاه 14%، آبی و بنفش هر کدام 7% را شامل شدند. نتیجه اینکه رنگهای تصاویر صفحه عنوان فصلهای کتاب با ویژگیهای روانشناختی دانش آموزان در ترجیح رنگهای گرم تناسب ندارد؛ لذا این تصاویر به بازنگری نیاز دارد.
شجاع زاده, سهیلا, شبانی, رحیم, & غلامی, سید صادق. (1402). بررسی تصاویر صفحه عنوان فصلهای کتاب علوم تجربی دوم دبستان از لحاظ تناسب رنگ با ویژگیهای روانشناختی دانش آموزان. پژوهش در آموزش ابتدایی, 5(9), 53-65.
MLA
سهیلا شجاع زاده; رحیم شبانی; سید صادق غلامی. "بررسی تصاویر صفحه عنوان فصلهای کتاب علوم تجربی دوم دبستان از لحاظ تناسب رنگ با ویژگیهای روانشناختی دانش آموزان". پژوهش در آموزش ابتدایی, 5, 9, 1402, 53-65.
HARVARD
شجاع زاده, سهیلا, شبانی, رحیم, غلامی, سید صادق. (1402). 'بررسی تصاویر صفحه عنوان فصلهای کتاب علوم تجربی دوم دبستان از لحاظ تناسب رنگ با ویژگیهای روانشناختی دانش آموزان', پژوهش در آموزش ابتدایی, 5(9), pp. 53-65.
VANCOUVER
شجاع زاده, سهیلا, شبانی, رحیم, غلامی, سید صادق. بررسی تصاویر صفحه عنوان فصلهای کتاب علوم تجربی دوم دبستان از لحاظ تناسب رنگ با ویژگیهای روانشناختی دانش آموزان. پژوهش در آموزش ابتدایی, 1402; 5(9): 53-65.