تحلیل تفاوت دانش‌آموزان تیزهوش دارای اختلال یادگیری دوره ابتدایی با روش فراتحلیل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی آموزش و پرورش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ای

2 دانشیار،گروه روانشناسی آموزش و پرورش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 کارشناس ارشد، روانشناسی آموزش و پرورش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر باهدف جمع‌آوری و یکپارچه­سازی اطلاعات در مورد ویژگی دانش­آموزان تیزهوش دارای اختلال یادگیری دوره ابتدایی با کمک پایگاه­های اطلاعاتی داخلی و خارجی انجام شد. از بین 92 پژوهش 15 مطالعه انتخاب شد . در روش مرور نظام‌دار مطابق با دستورالعمل پریزما و در روش فراتحلیل، از ابزار چک‌لیست وارسی فراتحلیل استفاده شد. درمجموع 87 اندازه اثر همبستگی از آن‌ها به دست آمد که با نرم‌افزار 2CMA مورد تحلیل قرار گرفت. در این پژوهش دو مدل تصادفی و ثابت محاسبه گردید که باتوجه‌به تحلیل ناهمگنی از طریق شاخص‌های Q و مجذور I ، مدل ثابت به‌عنوان مدل نهایی در نظر گرفته شد. یافته ها بیانگر آن است بیشترین اندازه اثر، به پژوهش اختلال یادگیری بررسی توانایی‌های نیمکره راست و چپ مغز دانش‌آموزان تیزهوش با و بدون اختلال یادگیری  و کمترین اندازه اثر بررسی رویه‌های مورداستفاده برای شناسایی کودکان ناتوان یادگیری تیزهوش اختصاص داشت.




نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد دانش‌آموزان تیزهوش دارای اختلال یادگیری در تطبیق علائم، حافظه ارقام، حساب، تکمیل تصاویر، اطلاعات عمومی و مازها نسبت به دانش‌آموزان تیزهوش بدون اختلال یادگیری تفاوت معناداری دارند

کلیدواژه‌ها