چالش‌های رشد تفکر خلاق و زیباشناسی(هنری) کودکان دوره پیش دبستانی از دیدگاه مربیان شهرستان سقز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد آموزش و پرورش پیش دبستانی، مدرس دانشگاه پیام نور،ارومیه،ایران

2 کارشناسی ارشد آموزش و پرورش پیش دبستانی- مدرس دانشگاه پیام نور

3 دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی ارومیه،ایران

4 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، مدیرآموزگار،ارومیه،ایران

چکیده

هدف ازپژوهش حاضر بررسی  چالش های رشد تفکر خلاق و زیبایی­­شناسی در کودکان پیش­دبستانی بود. روش این پژوهش کیفی، از نوع پدیدارشناختی است و جامعه آماری آن را مربیان پیش­دبستانی شهرستان سقز که در سال 1400-1399 تشکیل می دادند که با نمونه‌گیری هدفمند تا رسیدن به حد اشباع (21 نفر)ادامه یافت. ابزار اندازه­گیری مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. نتایج حاصل از مصاحبه  در نه دسته کد محوری و چهارکد انتخابی« نقد و سخت‌گیری و تحمیل کودکان، عدم تمرکز در کودکان یا پراکنده ساختن ذهن، عدم توسعه مهارت‌های حرفه‌ای کودکان و عدم ارتقا تفکر انتقادی» طبقه‌بندی‌شده است. لذا می توان نتیجه گرفت هنر و زیبایی می­توانند به­عنوان بستر ذهنی مناسبی برای ایجاد معرفت و تربیت حقیقی تلقی شوند

کلیدواژه‌ها