اثربخشی تکنیک‌های رفتاری مثبت بر کاهش میزان خشونت‌گرایی معلمان ابتدایی شهرستان نطنز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی، دبیر آموزش‌وپرورش شهرستان نطنز

چکیده

هدف این پژوهش بررسی اثربخشی بین استفاده از تکنیک‌های رفتاری مثبت با کاهش میزان خشونت‌گرایی معلمان زن و مرد مدارس ابتدایی شهرستان نطنز بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی بوده. جامعه آماری 200 نفر از معلمان مرد و زن شهرستان نطنز و حجم نمونه با توجه به جدول مورگان برابر با 132 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته بود که به‌منظور تعیین پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ و همچنین جهت تعیین روایی پس از انجام مصاحبه‌های با افراد صاحب‌نظر، اصلاحات لازم به‌عمل‌آمده و آلفای پرسشنامه مذکور بالای 78% به دست آمد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون لوین و سپس در جهت رتبه‌بندی این عوامل از آزمون فریدمن به‌وسیله نرم‌افزار spss18 استفاده شد و درنهایت نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ها حاکی از آن بود که روش ارتباطی مثبت معلمان بر کم شدن زورگویی معلمان ابتدایی زن و مرد شهرستان نطنز تأثیر گذاشته که دراین‌بین مؤلفه مسئولیت و آزادی بیشترین تأثیر را بر کم شدن زورگویی معلمان ابتدایی زن و مرد داشته است.

کلیدواژه‌ها