1
دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2
آموزگار ابتدایی، سپیدان، فارس، ایران
3
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
عملکرد تحصیلی دانشآموزان به میزان زیادی متاثر از توانمندی آنان در حل مسئله است؛ زیرا موفقیت در مدرسه مستلزم توانمندیهایی است که مهمترین آنها شامل درک و سرعت عمل در انجام تکالیف و ادراک دانشآموز از این که مسئله به چه صورت است و چگونه باید آن را حل کرد، می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به مراحل حل مسئله در کتاب درسی علوم تجربی پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی 98-1397 است. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کمی برای تحلیل متن و تصاویر کتاب علوم تجربی ششم ابتدایی و از روش آنتروپی شانون جهت تحلیل اهمیت مراحل حل مسئله استفاده شده است. برای محاسبه قابلیت اعتماد از روش کدگذاری استفاده شد. تحلیلهای انجام شده پیرامون کتاب علوم تجربی نشان میدهد همه مراحل حل مسئله (برخورد با مسئله، گردآوری اطلاعات، ساختن فرضیه، آزمایش فرضیه و نتیجهگیری) در کتاب درسی علوم پایه ششم مورد توجه قرار گرفته است و در متن و تصویر کتاب به همه مراحل حل مسئله پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد که در بین مراحل حل مسئله گردآوری اطلاعات دارای بیشترین اهمیت و مرحله نتیجهگیری دارای کمترین اهمیت است.
زارعی, سیروس, موسوی امجد, سید مهدی, & عزیزی محمودآباد, مهران. (1398). ارزیابی محتوای کتاب علوم ششم ابتدایی از نظر میزان توجه به مراحل حل مسئله بر اساس تکنیک آنتروپی شانون. پژوهش در آموزش ابتدایی, 1(1), 51-62.
MLA
سیروس زارعی; سید مهدی موسوی امجد; مهران عزیزی محمودآباد. "ارزیابی محتوای کتاب علوم ششم ابتدایی از نظر میزان توجه به مراحل حل مسئله بر اساس تکنیک آنتروپی شانون". پژوهش در آموزش ابتدایی, 1, 1, 1398, 51-62.
HARVARD
زارعی, سیروس, موسوی امجد, سید مهدی, عزیزی محمودآباد, مهران. (1398). 'ارزیابی محتوای کتاب علوم ششم ابتدایی از نظر میزان توجه به مراحل حل مسئله بر اساس تکنیک آنتروپی شانون', پژوهش در آموزش ابتدایی, 1(1), pp. 51-62.
VANCOUVER
زارعی, سیروس, موسوی امجد, سید مهدی, عزیزی محمودآباد, مهران. ارزیابی محتوای کتاب علوم ششم ابتدایی از نظر میزان توجه به مراحل حل مسئله بر اساس تکنیک آنتروپی شانون. پژوهش در آموزش ابتدایی, 1398; 1(1): 51-62.