نقش درس افزار آموزش مهارت طناورزی بر عملکرد روانی- حرکتی دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

2 کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درس­افزار آموزش مهارت طناورزی و نقش آن بر عملکرد روانی- حرکتی فراگیران بود. روش پژوهش شبه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعهء آماری،  شامل تمامی دانش­آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهرستان کرمانشاه در سال تحصیلی 96- 1395 بود. برای انتخاب نمونهء آماری با استفاده از روش خوشه­ای تصادفی، 70 نفر از دانش­آموزان انتخاب شدند که 35 نفر در گروه آزمایش و 35 نفر در گروه گواه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامهء محقق­ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن را متخصصان تأیید کردند و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 82/0 به دست آمد. ابتدا از گروه‌های آزمایش و گواه پیش‌آزمون گرفته شد، سپس درس­افزار آموزش طناورزی به مدت 10 جلسه 45 دقیقه­ای برای گروه آزمایش اجراشد، اما گروه گواه با روش سنتی آموزش دیدند و پس از پایان دورهء آموزشی، از هر دو گروه پس‌آزمون به­عمل­آمد. یافته­های پژوهش نشان داد که بین عملکرد فراگیران آموزش­دیده، بر اساس درس­افزار آموزش مهارت طناورزی و طرح رایج، تفاوت معنی­دار وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Jump Rope Skills' Training Courseware on Psychomotor Performance of Students

نویسندگان [English]

  • Faranak Mosavi 1
  • Shanaz Mohamadi 2
1 Department of Educational Management, Faculty of Literature and Humanities, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
2 Master of Educational Technology, Department of Educational Sciences, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effectiveness of the jump rope skills' instruction and its role on psychomotor performance of students. To attain this aim, researchers used quasi pre and post-test experimental method with experimental and control groups. The statistical population included all the fourth grade boy students of elementary schools in Kermanshah studying in academic year 2016-2017. Seventy students were selected through randomized cluster sampling as the experimental (35 students) and control groups (35 students). The instrument was a research-made questionnaire that experts approved its face and content validity and its reliability was computed 0.82 by Cronbach's alpha test. First, we the experimental and control groups were given a pretest. Then, the treatment was conducted for 10 sessions of 45 minutes for the experimental group, but the control group was instructed through the traditional method and after the end of the course, both groups were tested by an achievement test. The results showed that there is a significant difference between the performance of the trained learners according to the jump rope skills' instruction and the current curriculum.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Instructional Design
  • Jumping Rope
  • Psychomotor Skills ، Students