بررسی رابطه خوش‌بینی تحصیلی معلمان و سلامت سازمانی با اثربخشی مدرسه در مدارس هیئت امنایی و عادی ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 آموزش و پرورش شهرستان بانه، کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، واحد سقز، دانشگاه آزاد اسلامی، سقز، ایران

2 گروه علوم تربیتی، واحد سقز، دانشگاه آزاد اسلامی، سقز، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی رابطه خوش­بینی تحصیلی معلمان و سلامت سازمانی با اثربخشی مدرسه در مدارس هیئت امنایی و عادی ابتدایی شهر بانه در سال تحصیلی 97-1396 انجام شد. جامعهء آماری پژوهش حاضر کلیه معلمان مقطع ابتدایی شامل429 نفر که در سال تحصیلی 97-96 در مدارس ابتدایی این شهر مشغول به تدریس بودند. نمونه پژوهش با توجه به جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان برابر با 201 نفر بود. نتایج پژوهش نشان داد که بین متغیرهای خوش­بینی تحصیلی معلمان و سلامت سازمانی با اثربخشی مدارس، همبستگی مثبت(01/0>P)، بین مؤلفه‌های خوش‌بینی تحصیلی با اثربخشی مدارس، همبستگی مثبت و معنادار(05/0>P) و بین مؤلفه‌های سلامت سازمانی با اثربخشی مدارس، همبستگی مثبت و معنادار وجود داشت (05/0>P). نتایج آزمون t نشان داد که بین مدارس عادی و هیئت امنایی تنها در متغیر اثربخشی مدرسه تفاوت وجود دارد. در نهایت نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که تنها سلامت سازمانی قادر است خوش­بینی تحصیلی را در مدارس عادی و هیئت امنایی پیش­بینی کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Teacher’s Academic Optimism and Organizational Health with School Effectiveness in Elementary Board of Trustee’s andState-Run Schools

نویسندگان [English]

  • Senoor Dehghani 1
  • Rzgar Mohammadi 2
1 Baneh Education, MA in Elementary Education, Saghez Branch, Islamic Azad University, Saghez, Iran
2 Department of Education, Saghez Branch, Islamic Azad University, Saghez, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the relationship between teachers' optimism and organizational health with school Effectiveness in elementary board of trustee’s schools and state-run schools in Baneh in academic year 2017-2018. The statistical population of the study consisted of all elementary school teachers (429) who were teaching at elementary schools. Sample size was 201 people selected basedonKerjci & Morgan, (1970). The results showed that there is a statistically significant correlation between teachers' academic optimism and organizational health with the school effectiveness (P <0.01), between the components of academic optimism with the school effectivenesswas also significant(P <0.05) and there was a significant correlation between organizational health components andschools’ effectiveness (P <0.05).The results of the t-test showed that theonly difference between the State-Run Schools and the board of trustees wasthe school effectiveness variable.Finally, the results of the regression test showed that only organizational health was able to predict academic optimism in the state-run and board of trustee’s schools.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic optimism
  • Organizational Health
  • School Effectiveness