بررسی ابعاد استقلال مدرسه (ایده مدرسه- محوری): واکاوی تجربیات و نظرات مدیران مدارس دوره ی ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند ، ایران

2 کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، واحد ارومیه ، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه ، ایران

3 دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

چکیده

هدف تحقیق حاضر، بررسی ابعاد استقلال مدرسه (ایدة مدرسه­­­محوری)؛ بر اساس تجربیات و نظرات مدیران مدارس دورهء ابتدایی تحصیلی است. روش تحقیق از نوع کیفی است که به روش پدیدارشناسی انجام­گرفته است. جامعهء آماری، شامل کلیة مدیران (مرد و زن) دورهء ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر ارومیه است که از بین آن­ها 16 نفر (7 مرد و 9 زن ) به روش نمونه­گیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی، به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها، از مصاحبهء نیمه ساختاریافته و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل تماتیک (مضمون محور) استفاده گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده­ها نشان داد که از دیدگاه مدیران نمونهء آماری، ابعاد مدرسه محوری یا استقلال مدرسه را می­توان در قالب هفت مضمون فرعی شامل (ساختار غیر متمرکز، مسئولیت­پذیری، تصمیم­گیری مشارکتی، خودکنترلی، تعهد سازمانی، فرهنگ سازمانی و انعطاف پذیری) در نظر گرفت که البته از بین ابعاد هفت­گانه، بعد «ساختار غیر متمرکز» اهمیت زیادی دارد. همچنین، به اعتقاد مدیران، هیچ یک از ابعاد هفت­گانه، به معنای واقعی کلمه، در مدارس دورهء ابتدایی محقق نشده است. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Dimensions of School Independence (School-Centered Idea): Analyzing the Experiences and Opinions of Elementary Schoolsʼ principals

نویسندگان [English]

  • Mir bashir Hemmatyar 1
  • Samad Bahadori 2
  • Farshid Ashrafi 3
1 PhD Student in Curriculum Planning, Marand Branch, Islamic Azad University, Marand, Iran
2 M.Sc in Elementary Education, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
3 PhD in Educational Administration, Urmia University, Urmia, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research was to investigate the dimensions of school independence (the school-centered idea) based on the experiences and opinions of elementry schoolsʼ principals. The research is done through a qualitative phenomenological method. The population of the study includes all male and female principals of elementary schools in district 2 of Urmia. 16 people (7 men and 9 women) were selected as samples by purposeful sampling and snowball technique. Semi- structured interview was used to collect the data and thematic analysis (Content- oriented) was used to analyze the data. The results of data analysis showed that based on principals' views, the dimensions of school- orientation or independence of school can be considered as seven minor themes including decentralized structure, responsibility, shared decision making, self- control, organizational commitment, orgenizational culture, and flexibility. Among the seven dimensions, the decentralized dimension is very important. Principals also believe that none of the seven dimensions are really achieved in elementary schools.

کلیدواژه‌ها [English]

  • School Independence
  • School Ccentered-Mmanagement
  • Principals of Elementary School