سنجش کیفیت زندگی دانش آموزان دخترپایه ششم ابتدایی در مدرسه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیارگروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری برنامه درسی دانشگاه خوارزمی، معلم دوره ابتدایی منطقه 12 آموزش و پروش شهر تهران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، سنجش کیفیت زندگی در مدرسه برای دانش­آموزان پایه ششم ابتدایی بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعهء آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش­آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر بابل که در سال97-1396  مشغول به تحصل بودند، تشکیل دادند. روش نمونه­گیری، خوشه­ای چند مرحله­ای بود. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 340 نفر برآورد شد. ابزار پژوهش، پرسشنامهء کیفیت زندگی در مدرسه (اینلی و بورگ، 1992) بود که روایی و پایایی آن در جامعه ایران تأیید شده است. داده­ها با استفاده از آزمون­های t تک نمونه­ای و آزمون رتبه­ای فریدمن مورد تحلیل قرار گرفت. یافته­ها نشان داد دانش­آموزان ابعاد رضایت عمومی، رابطه با معلم، فرصت، پیشرفت، ماجراجویی و انسجام اجتماعی را مطلوب ارزیابی کرده­اند، اما در بعد عاطفه منفی، میانگین نمونه پژوهشی برابر با میانگین فرضی جامعه  است. همچنین رتبه­بندی ابعاد کیفیت زندگی حاکی از این است که بعد «انسجام اجتماعی» در اولویت اول و بعد «پیشرفت» در اولویت آخر قرار دارد. بنابراین می­توان نتیجه گرفت که کیفیت زندگی دانش­آموزان پایه ششم در مدارس شهرستان بابل در وضعیت مناسبی قرار دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

assesment quality of life in the sixth grade elementary school students

نویسندگان [English]

  • Marjan Kian 1
  • sedighe yasemi 2
1 Assistant Professor of Curriculum Studies, Faculty of Psychology and Educational Science, Kharazmi University, Tehran, Iran
2 Ph.D. Candidate in Curriculum Studies at Kharazmi University, Teacher of Tehran Department of Education
چکیده [English]

The aim of this study was to evaluatethe life quality of sixth gradestudents ofelementary schools. The study was a descriptive survey.The statistical population includesall female sixth gradestudents ofelementary schools in Babol who were educatingin academic year 2016-2017. The sampling method was of a clusteringmultistage type. The sample size was estimated 340 according to Morgan's table. The research instrument was the life quality questionnairein school (Aynly and Borg, 1992) whosevalidity and reliability have been confirmed for Iranian society. Friedman and single-sample t-testswere used to analyze the data. Results showed that students' evaluation of public satisfaction, relationship with the teacher, opportunity, progress, adventure and social cohesion wasadequate. But in regarding thenegative affectfactor, the sample mean wasequal to the average of the hypothetical population. The rating of life qualityshowed thatthe social cohesion wasthe first priority and the progress wasthe last one. Based on the results, it can be concluded that sixth grade students' life in schoolsof Babol is in a good condition.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quality of Life
  • Students
  • Elementary Period