بررسی رابطه ذهنیت فلسفی و مدیریت دانش در مدیران و معلمان دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 کارشناس آموزش ابتدایی و آموزگار آموزش و پرورش ناحیه 2 قم

چکیده

یکی از کارکردهای اصلی ذهنیت فلسفی در زمینه یادگیری ، نحوهء مدیریت ذهنی افراد ، در مدیریت دانش است. به عبارت دیگر، افرادی که دارای ذهنیت فلسفی هستند، قادرند نحوه یادگیری و تولید دانش را در خود مدیریت کنند. هدف این مطالعه، تبیین تأثیر ذهنیت فلسفی بر مدیریت دانش مدیران آموزشی و معلمان دوره ابتدایی است. جامعه آماری شامل همه مدیران و معلمان دوره ابتدایی شهر قم است. این مطالعه به روش همبستگی و با نمونه آماری 478 نفر از مدیران و معلمان با اجرای پرسش‌نامه‌ ذهنیت فلسفی و مدیریت دانش انجام شده است. ذهنیت فلسفی مدیران و معلمان، رابطه معناداری با مؤلفه‌های مدیریت دانش، خلق دانش، تسهیم دانش، به‌کارگیری دانش و ذخیره‌سازی دانش نشان داد، ذهنیت فلسفی تبیین کنندهء مناسبی برای مدیریت دانش و مؤلفه‌های آن است. معلمان و مدیران دارای ذهنیت فلسفی، در حوزه مدیریت دانش و خصوصاً در مؤلفه خلق دانش، عملکرد معناداری را از خود نشان دادند. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که ذهنیت فلسفی، تبیین کنندهء مناسب و معناداری برای خلق دانش مدیران و معلمان خواهد بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Correlation of Philosophical Mindedness and Knowledge Management in Principals and Teachers of Primary Schools

نویسندگان [English]

  • Hamid JafarianYasar 1
  • Farzaneh JafarianYasar 2
1 Assistant Professor of Farhangian University, Tehran, Iran
2 Teacher in Qom Department of Education
چکیده [English]

One of the main functions of the philosophical mindedness in learning is the mental management mode of individuals in knowledge management. In other words, people who have a philosophical mindedness are capable of managing their learning and knowledge production in themselves. The goal of this research is to clarify the impact of philosophical mindedness on the Knowledge management of principals and teachers of primary schools. all principals and teachers of Qom include the statistical population of this study. It was performed based on correlation method, 478 subjects of school principals and teachers as sample statistics have responded the philosophical mindedness and knowledge management questionnaires. there was a significant correlation between the philosophical mindedness of principals and teachers regarding the factors of Knowledge management (knowledge creation, Knowledge ratio, knowledge application and storage). The philosophical mindedness is a suitable explanation for Knowledge management and its elements. teachers and principals who have a philosophical mindedness showed a significant performance especially in the area of knowledge management and creation. Therefore, it is concluded that philosophical mindedness will be an appropriate and meaningful explanation for knowledge creation of the teachers and principals.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Philosophical Mindedness
  • Knowledge Management
  • Educational Managers
  • Primary Teachers