واکاوی تجارب استادان راهنما و دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در مدارس ابتدایی شهر کرمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دکتری برنامه ریزی درسی، مامور آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب کارورزی استادان راهنمای آموزش ابتدایی پردیس شهید باهنر و خواجه نصیر کرمان با هدف بهسازی فرایند کارورزی انجام شده است. رویکرد این تحقیق و راهبرد آن از نوع کیفی است و افراد مشارکت­کننده شامل کلیۀاستادانی است که تجربۀ راهنمایی دانشجویان آموزش ابتدایی را در فرایند کارورزی عهده دار بودند و همچنین دانشجومعلمان آموزش ابتدایی که حداقل تجربۀ دو ترم کارورزی را دارند. برای انتخاب نمونه از روش نمونه­گیری هدفمند استفاده شده است. مصاحبه از 11 نفر از استادان و 16 نفر از دانشجویان انجام شد و سپس داده­های مصاحبه در سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفت. در این پژوهش پدیده محوری  به سه دستۀ کلی تقسیم شده است : شایسته­سالاری، مشارکت حرفه­ای و مهندسی آموزشی. شرایط علی شناسایی شده نیز به سه دسته تقسیم شد که عبارت بودند از: قوانین و مقررات، دغدغه­های مالی و برنامه­ها و فعالیت­های بالندگی. عوامل مداخله­گر شناسایی­شده شامل استانداردهای آموزشی و عوامل زمینه­ای عبارت بودند از:نیازسنجی آموزشی و پشتیبانی از برنامه­های بالندگی و پیامدهای شناسایی شده عبارت بودند از :بهبود فرایند یاددهی - یادگیری و -پاسخ­گویی به نیازهای دانشجویان.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysing the Internship Experiences of Supervisors and Teacher-Students of Farhangian University in Elementary Schools of Kerman

نویسندگان [English]

  • Parvin Salari 1
  • Narges Rastegari 2
1 Assistant Professor , Department of Education , Farhangian University, Tehran, Iran
2 PhD in Curriculum Planning, Officer of the Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the internship experiences of elementary professors of Shahid Bahonar and Khajeh Nasir campuses to improve the process of internship in Farhangian University.The approach and strategy of this research are qualitative. The subjects include all the faculty members, as well as the elementary major teacher-students having experienced internship at least for two semesters. The targeted sampling method was used to select the sample.11 professors and 16 teacher-students majoring elementary field in these campuses were interviewed and then the data of the interviews were analyzed in three stages of open, pivotal and selective coding to elicit concepts and categories. In this research, the pivot phenomenon is divided into three general categories: meritocracy, professional participation and training engineering. Identified causative conditions were also divided into three categories: laws and regulations, financial concerns, and flourishing plans and activities. Identifiable intervening factors including educational standards and the background factors are: assessment needs of education and supporting improving programs and, finally, the identified outcomes were: improving the teaching- learning process and responding to the needs of teacher-students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • internship
  • Experiences
  • Teaching and Learning
  • Teacher- Student
  • Supervisors