بررسی میزان توجه به تفکر انتقادی لیپمن در کتاب تعلیمات اجتماعی پایه سوم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

2 کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان سمنان، سمنان، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به مقوله تفکر انتقادی لیپمن در کتاب مطالعات اجتماعی پایۀ سوم ابتدایی با روش تحلیل محتوا است. روش این تحقیق، توصیفی از نوع تحلیل محتوا است و جامعۀ آماری این پژوهش کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم دبستان در سال تحصیلی 95-1394 است. حجم نمونه برابر با حجم جامعه می باشد. در این تحقیق به  منظور روایی صوری، از متخصصان در حوزه های مختلف استفاده شده است. ابزارهای این تحقیق با توجه به الگوی تفکر انتقادی لیپمن  شش زیر مولفه دارد: سؤال کردن، تحلیل و ارزیابی، استدلال کردن، ارزیابی شواهد و اظهارات، تفسیر داده­ها، قضاوت صحیح . واحد تحلیل، تمام جملات و تصاویر و سؤالات کتاب بوده است. نتایج تحلیل حاکی از آن است که کتاب مطالعات اجتماعی سوم دبستان، بیشترین توجه را به زیر  مقولۀ تحلیل و ارزیابی و کمترین توجه را به زیر مؤلفۀ قضاوت صحیح داشته است که با توجه به اهمیت آن در زندگی روزمره، بهتر است به این مقوله بیشتر توجه شود. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Attention to Lipmanʼs Critical Thinking in Elementary Third Grade Social Studies

نویسندگان [English]

  • Mohadeseh Saffarieh 1
  • Zahra Arab Kramney 2
1 MSc in Educational Psychology, Semnan University, Semnan, Iran
2 B.Sc. of Educational Sciences, Semnan Farhangian University, Semnan, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the amount of attention to Lipman's critical thinking in elementary third grade social studies by content analysis method. The research method was descriptive content analysis and the statistical population of this study was third grade social studies textbook in academic year 2014-2015. Sample size is equal to community size. In this study, experts of different fields were used for face validity. The tools of this research are based on Lipman's Critical Thinking Model with 6 sub-components: questioning, analyzing and evaluating, reasoning, evaluating evidence and statements, data interpretation and sound judgment. The analysis unit consisted of all the sentences, pictures and questions in the book. The results of the analysis indicate that the third elementary school social studies textbook has received the most attention sub-category of analysis and evaluation, and the least attention has been paid to the component of sound judgment. Since it is important in daily life, more attention should be paid to it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content Analysis
  • Critical Thinking Lipman
  • Social Studies