تحلیل محتوای کتب نگارش فارسی دوره دوم ابتدایی از منظر پرداختن به مؤلفه های نگارش خلاق

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان کرمان، کرمان، ایران

2 استادیار گروه زبان و ادبیات دانشگاه فرهنگیان کرمان، کرمان، ایران

3 دکتری زبانشناسی، گروه زبان و ادبیات دانشگاه فرهنگیان کرمان، کرمان، ایران

چکیده

نگارش را می‌توان به نگارش خلاق و نگارش ارتباطی تقسیم نمود. در نگارش ارتباطی یا بیانی، پیام با زبانی روشن و ساده و به دور از هرگونه پیچیدگی کلامی ارائه می­شود، اما نگارش خلاق، خیال­انگیز و سرشار از احساس و عاطفه است؛ از این رو، برجسته‌ترین متن‌های نگارش خلاق را می‌توان در شعر، داستان و قطعۀ ادبی جستجو کرد. آموزش نگارش خلاق از کتاب «نگارش فارسی» سال چهارم ابتدایی آغاز می­شود و تا پایان سال دوازدهم ادامه دارد. در این پژوهش که از نوع کتابخانه‌ای است و به شیوۀ توصیفی-تحلیلی صورت پذیرفته، نگارش خلاق در کتب نگارش فارسی چهارم، پنجم و ششم ابتدایی مورد واکاوی قرار گرفت. بدین منظور ابتدا مؤلفه­های نگارش خلاق شامل قالب­های ادبی (داستان و قطعه ادبی)، تخیّل در نوشتن، آرایه­های ادبی، اشاره به اهمیت احساس و عاطفه  از تمام درس­ها و تمرین­های کتاب نگارش استخراج شد و سپس مورد بررسی قرار گرفت تا روشن گردد مؤلفان کتاب‌های درسی ابتدایی، به کدام یک از مؤلفه‌های نگارش خلاق توجه داشته‌اند. یافته‌های پژوهش نشان داد که در کتاب‌هایِ نگارش چهارم تا ششم به مؤلفه‌های خیال­انگیزی و بازنویسی داستان، توجه بسیار شده‌است. این پژوهش همچنین نشان داد که آموزش آرایه­های ادبی، از سال ششم ابتدایی شروع می‌شود که به نظر می‌رسد شروع آموزش آرایۀ تشبیه و جان بخشی از سال ششم قابل نقد باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Content Analysis of Second-Grade Writing Books from the Perspective of Creative Writing

نویسندگان [English]

  • zohreh heydari nejad 1
  • Zohreh Ahmadipoor Anari 2
  • Ezzatollah Kalantari Khandani 3
1 Master student of Persian Language Teaching‚ Kerman Farhangian University‚ Kerman‚ Iran.
2 Assistant Professor of Language and Literature‚ Kerman Farhangian University‚ Kerman‚ Iran
3 Instructor of Department of Language and Literature‚ Kerman Farhangian University‚ Kerman‚ Iran
چکیده [English]

It is classified into communicative and creative types. In communicative or expressing writing, the message is expressed in a clear and simple language without any verbal complexities while creative writing is rich of feeling and affection. Therefore, the most important format of creative writing is found in poetry, fiction, and literature texts. Writing creative instruction begins from grade four and continues up to grade 12. The main purposes of this library research that is done in a descriptive-analytical method are to investigate the creative writing in books of four, five and six. For this purpose, first the components of creative writing including literary formats (story and literary piece), imagination in writing, figures of speech‚ pointing to the importance of feeling and emotion were extracted from all lessons and exercises of these books and then they were reviewed to be clarified the creative writing component(s) that the authors have been more noticed. The results showed that imaginative topics and story rewriting are the most important noticed components of writing. Moreover, the instruction of figures of speech especially similes and personification begins from grade six that seems their characteristics to be postponed to grade six. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Writing
  • Creative Writing
  • Elementary School
  • Writing Books