اثر بخشی یادگیری خودتنظیمی بر خودکارآمدی و شادمانی دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی عشایر شهرکرد در درس علوم در سال 1398

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردستان، دانشگاه آزاد اسلامی، اردستان، ایران

2 کارشناس ارشد آموزش و پرورش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه، میمه، ایران.

چکیده

هدف کلی این پژوهش تعیین اثربخشی یادگیری خودتنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر خودکارآمدی (شناختی، عاطفی، انگیزشی وانتخابی) و شادمانی دانش­آموزان پایه چهارم ابتدایی عشایر شهرکرد در درس علوم در سال تحصیلی99-1398 است. «یادگیری خودتنظیمی » به عنوان متغیر مستقل، پیش­آزمون خودکارآمدی و شادمانی به عنوان متغیرهای همایند و پس‌آزمون خودکارآمدی و شادمانی به عنوان متغیرهای وابسته به وسیله تحلیل کوواریانس چندمتغیره یک طرفه در گروه کنترل و آزمایش مقایسه شدند. ابزار اصلی این پژوهش پرسشنامه‌های خودکارآمدی بندورا و پرسشنامه شادمانی ذهنی رایان و فردریک و بسته آموزشی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی است. بر اساس یافته‎های پژوهش هر دو مؤلفه شناختی و فراشناختی پروتکل یادگیری خودتنظیمی در بهبود ابعاد شناختی و انتخابی خودکارآمدی مؤثر بوده است اما بر میزان ابعاد عاطفی و انگیزشی خودکارآمدی اثرگذار نبوده است، این در حالی‌ است که راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری خودتنظیمی بر ابعاد شناختی و انتخابی خودکارآمدی مؤثر بوده‎اند. علاوه براین، مشخص شد مؤلفه‎های شناختی و فراشناختی یادگیری خودتنظیمی بر شادمانی دانش‌آموزان مؤثر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Self-Regulated Learning on Self-Efficacy and Happiness of Shahrekord Nomadic Fourth-Grade Elementary Students in Science Course in 2019

نویسندگان [English]

  • Farzaneh Vasefian 1
  • Sajad Moradi 2
1 PhD of Curriculumn, Islamic Azad University of Ardestan, Ardestan, Iran
2 M.A. of Elementary Education, Islamic Azad University of Meimeh, Meimeh, Iran.
چکیده [English]

The general purpose of this study is to determine the effectiveness of self-regulatory learning (cognitive and metacognitive) on self-efficacy (cognitive, emotional, motivational and selective) and happiness of fourth-grade elementary students of Shahrekord tribes in science in the academic year 2019-2020. Self-regulatory learning as an independent variable, self-efficacy and happiness test as matching variables and self-efficacy and happiness post-test as dependent variables by one-way multivariate analysis of covariance were compared in the control and experimental groups. The main tools of this research are Bandura self-efficacy questionnaires and Ryan and Frederick's mental happiness questionnaire and self-regulated learning strategies training package. According to the research findings, both cognitive and metacognitive components of the self-regulated learning protocol have been effective in improving the cognitive and selective dimensions of self-efficacy, but they have not affected the emotional and motivational dimensions of self-efficacy. Besides, it was found that cognitive and metacognitive components of self-regulated learning affect students' happiness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Happiness
  • Nomadic Students
  • Science Lesson
  • Self-Efficacy
  • Self-Regulatory Learning