1
کارشناس ارشد علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه ، ارومیه، ایران
2
عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده
هدف تحقیق حاضر ارائه مدل آموزش اثربخش در درس علوم تجربی بر اساس رویکرد حمایتی یاد دهنده – یادگیرنده برای دانشآموزان مدارس ابتدایی بود. روش پژوهش حاضر ترکیبی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل آموزگاران ابتدایی شهرستان ماکو که مشغول به تدریس علوم تجربی هستند، بود. نمونهگیری در بخش کیفی به شیوه در دسترس و در بخش کمی از نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. در گردآوری اطلاعات از سه ابزار فیشبرداری و مطالعات کتابخانهای، مصاحبه از معلمان و تکمیل پرسشنامه استفاده شد. تجارب معلمان دوره ابتدایی در مورد تدریس اثربخش علوم تجربی با رویکرد حمایتی یاد دهنده – یادگیرنده شامل تعیین هدفهای اصلی، ایجاد انگیزه، موقعیت یادگیری، ارزشیابی دانشآموزان، ترغیب دانشآموزان، تدریس عملی، استفاده از فیلمهای آموزشی، آموزش مفاهیم، استفاده از تدریس عملی، استفاده از فیلمهای آموزشی، ربط دادن مفاهیم و مطالب یاد دادهشده به زندگی روزمره استفاده از روشهای فعال، مشارکت دانشآموزان، طراحی زمان و فضای آموزش، شناخت دنیای اطراف از طریق علوم، استفاده از روشهای دانشآموز محور، توضیح مختصر درس توسط معلم، استفاده از فیلمهای آموزشی میشود. مدل الگو از بخشهای شرایط زمینهای، شرایط علی، مقوله تدریس اثربخش، تدریس عملی، روشها: ارزشیابی و شرایط مداخلهگر تشکیلشد.
خضری, سمیرا, & سامری, مریم. (1399). ارائه مدل آموزش اثربخش در درس علوم تجربی بر اساس رویکرد حمایتی یاد دهنده – یادگیرنده برای دانشآموزان مدارس ابتدایی شهرستان ماکو در سال تحصیلی 98-97. پژوهش در آموزش ابتدایی, 2(4), 10-21.
MLA
سمیرا خضری; مریم سامری. "ارائه مدل آموزش اثربخش در درس علوم تجربی بر اساس رویکرد حمایتی یاد دهنده – یادگیرنده برای دانشآموزان مدارس ابتدایی شهرستان ماکو در سال تحصیلی 98-97". پژوهش در آموزش ابتدایی, 2, 4, 1399, 10-21.
HARVARD
خضری, سمیرا, سامری, مریم. (1399). 'ارائه مدل آموزش اثربخش در درس علوم تجربی بر اساس رویکرد حمایتی یاد دهنده – یادگیرنده برای دانشآموزان مدارس ابتدایی شهرستان ماکو در سال تحصیلی 98-97', پژوهش در آموزش ابتدایی, 2(4), pp. 10-21.
VANCOUVER
خضری, سمیرا, سامری, مریم. ارائه مدل آموزش اثربخش در درس علوم تجربی بر اساس رویکرد حمایتی یاد دهنده – یادگیرنده برای دانشآموزان مدارس ابتدایی شهرستان ماکو در سال تحصیلی 98-97. پژوهش در آموزش ابتدایی, 1399; 2(4): 10-21.