ارائه مدل آموزش اثربخش در درس علوم تجربی بر اساس رویکرد حمایتی یاد دهنده – یادگیرنده برای دانش‌آموزان مدارس ابتدایی شهرستان ماکو در سال تحصیلی 98-97

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه ، ارومیه، ایران

2 عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ارومیه، ایران

چکیده

هدف تحقیق حاضر ارائه مدل آموزش اثربخش در درس علوم تجربی بر اساس رویکرد حمایتی یاد دهنده – یادگیرنده برای دانش‌آموزان مدارس ابتدایی بود. روش پژوهش حاضر ترکیبی می­باشد. جامعه آماری پژوهش شامل آموزگاران ابتدایی شهرستان ماکو که مشغول به تدریس علوم تجربی هستند، بود. نمونه‌گیری در بخش کیفی به شیوه در دسترس و در بخش کمی از نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای استفاده شد. در گردآوری اطلاعات از سه ابزار  فیش‌برداری و مطالعات کتابخانه‌ای، مصاحبه از معلمان و  تکمیل پرسشنامه استفاده شد. تجارب معلمان دوره ابتدایی در مورد تدریس اثربخش علوم تجربی با رویکرد حمایتی یاد دهنده – یادگیرنده شامل تعیین هدف‌های اصلی، ایجاد انگیزه، موقعیت یادگیری، ارزشیابی دانش‌آموزان، ترغیب دانش‌آموزان، تدریس عملی، استفاده از فیلم‌های آموزشی، آموزش مفاهیم، استفاده از تدریس عملی، استفاده از فیلم‌های آموزشی، ربط دادن مفاهیم و مطالب یاد داده‌شده به زندگی روزمره استفاده از روش‌های فعال، مشارکت دانش‌آموزان، طراحی زمان و فضای آموزش، شناخت دنیای اطراف از طریق علوم، استفاده از روش‌های دانش‌آموز محور، توضیح مختصر درس توسط معلم، استفاده از فیلم‌های آموزشی می‌شود. مدل الگو از بخش‌های شرایط زمینه‌ای، شرایط علی، مقوله تدریس اثربخش، تدریس عملی، روش‌ها: ارزشیابی و شرایط مداخله‌گر تشکیل‌شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting an effective teaching model in experimental science course based on a supportive approach of teacher-learner for primary school students in Mako city in the academic year of 1997-98

نویسندگان [English]

  • samira khezry 1
  • Maryam Sameri 2
1 Master of Educational Sciences, Islamic Azad University of Urmia
2 Assistant Professor of Department of Educational Sciences, Islamic Azad University of Urmia, Urmia, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this study is to provide an effective teaching model in experimental sciences based on a supportive approach of teacher-learner for primary school students. This research is applied in terms of purpose, in terms of inductive logic and in terms of exploratory method, and in this regard, to answer the research questions, the combined research method (quantitative and qualitative) was used.The statistical population of this study includes all male and female teachers who are teaching experimental sciences in elementary school in Mako city. Sampling in this research will be done in two parts: qualitative and quantitative. In the qualitative part, the available method and in the quantitative part, stratified random sampling was used. In collecting information, three tools of filing and library studies, interviewing teachers and completing a questionnaire were used. Elementary school teachers' experiences of effective teaching of experimental sciences with a teacher-learner supportive approach including setting the main objectives, motivation, learning situation, student evaluation, student persuasion, practical teaching, use of instructional videos, teaching concepts, use of practical teaching, Using educational videos, relating the taught concepts and materials to everyday life, using active methods, student participation, designing the time and space of education, knowing the world around us through science, using student-centered methods, brief explanation of the lesson by the teacher, using There will be educational videos. The model model consists of sections of contextual conditions, causal conditions, effective teaching category, practical teaching, methods: evaluation and interventionist conditions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Effective education
  • experimental sciences
  • teacher-learner supportive approach
  • elementary schools