بررسی کمی و کیفی عناصر اصلی کتاب فارسی پایه اول دبستان با توجه به نقش آنها در تدریس معلمان : مطالعه ترکیبی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز

2 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز

چکیده

مطالعه حاضر با طرح ترکیبی ازنوع همسوسازی و مدل تبدیل داده ها انجام شده است. در بخش کمی با استفاده از چک لیست محقق ساخته داده های مورد نیاز، گرد آوری ؛ و با روش فرای و شاخص گانینگ سطح خوانایی متن فارسی پایه اول ارزیابی شد. در بخش کیفی با روش مصاحبه ، اطلاعات گردآوری، خلاصه، و در نهایت به داده های کمی تبدیل شدند. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی مشارکت کنند گان بالقوه، معلمان پایه اول شهرستان سپیدان بود که 75 معلم با روش نمونه گیری هدفمند به عنوان مشارکت کنندگان پژوهش انتخاب شدند. نتایج تحقیق شان داد در کتاب نگارش تمرین های واج شناختی از نوع تقطیع و ترکیب بیشتر مورد توجه بوده است و در کتاب خوانداری از مهارت های مهم واج شناختی غفلت شده است. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Quantitative and qualitative study of the main elements of the first grade reading textbooks according to their role in teaching: mixed method

نویسندگان [English]

  • maryam shafiei 1
  • Hamid Reisi 2
1 Assistant Professor of Educational Management and Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University.Iran
2 Phd Student At Curriculum Development,Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University,Iran.
چکیده [English]

Considering the important role of first grade Persian books in starting to learn reading and writing skills, the purpose of this study is to investigate the main elements such as "desirability of keywords", "text readability level" and "role of images" of first grade Persian books. This study is a mixed method of Triangulation type, and a model of data transform. In the quantitative section, used the researcher-made checklist, data related to keyword quality, the level of attention to phonological awareness skills, was collected; The reading level of reading text was evaluated and analyzed by Fry method and Gunning index. In the qualitative part, with the method of organized interview, the information was collected, summarized, and finally turned into quantitative data. Then the results of the two quantitative and qualitative sections were compared, matched and interpreted. The statistical population of the research was first grade teachers in the quantitative part of first grade Persian books and in the qualitative part of potential participants. 75 teachers were selected as the participants of the research by purposive sampling method. The results showed that in the book of writing phonological exercises of the type of fragmentation and composition, more attention has been paid and in reading the book, important phonological skills have been neglected. Persian book keywords were simple and understandable for students, but a small number of these keywords were used in the textbook. The pictures in the book are mostly used by teachers with the aim of attracting attention and motivating students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Phonological Awareness
  • Keyword
  • Fry Method
  • Gunning Index
  • Readability Level