بررسی نقش انگیزش شغلی در پیش بینی سبک های تدریس کلاس درس معلمان دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ، معلم. آموزش و پرورش شهرستان جوانرود

2 دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. تبریز. ایران.

3 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی. مدیریت آموزش و پرورش شهرستان جوانرود. کرمانشاه. ایران.

چکیده

هدف این پژوهش، بررسی نقش انگیزش شغلی با سبک های تدریس معلمان دوره ابتدایی بود. به همین منظور کلیه ی معلمان شاغل به تدریس در دو شهرستان پاوه و جوانرود به عنوان جامعه آماری انتخاب گردیده و از بین آنها ؛ تعداد 300 نفر (210 مرد، 90 زن) با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. داده های مورد نظر به کمک دو پرسشنامه ی انگیزش شغلی هرزبرگ و سبک های تدریس پراشینگ  جمع آوری گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون تحلیل واریانس تک متغیری و رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد که بین مؤلفه های انگیزش شغلی با سبک های تدریس معلمان رابطه (05/0≥P، 01/0≥P )وجود دارد. یافته های تحلیل رگرسیون با روش گام به گام حاکی از آن بود که مؤلفه های پیشرفت و سرپرست توانستند سبک تدریس انعطاف پذیر، مؤلفه های موفقیت و قدر دانی سبک تدریس فراگیر محور و مؤلفه های حقوق و موفقیت نیز سبک تدریس سنتی را تبیین نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the role of job motivation in predicting teaching styles in teachers' classrooms

نویسندگان [English]

  • omid veisi 1
  • moslem amiri 2
  • maryam mohammadi 3
1 MA in Educational Psychology, Payame Noor University of Javanrood. Kermanshah.Iran.
2 PhD Student in Educational Psychology, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Madani University of Azarbaijan, Tabriz
3 MA in Educational Psychology, Payame Noor University of Javanrood. Kermanshah
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the role of job motivation in predicting the teaching styles of first and second part of primary school teachers. The statistical population of the study was all teachers working in teaching in Paveh and Javanrood; Among them, 300 people (210 males, 90 females) were selected by multi-stage cluster sampling. The research method was descriptive and correlational. The data were collected using two questionnaires of Herzberg job motivation (1960) and Prashing teaching styles (2002). In order to analyze the data, inferential statistical methods including univariate analysis of variance and stepwise regression were used. The results of the study showed that there is a relationship between the components of job motivation and teachers' teaching styles (P≥0.05, P≥0.01). Findings of stepwise regression analysis showed that the components of progress and supervisor were able to explain the flexible teaching style, the components of success and appreciation of the inclusive teaching style and the components of rights and success as well as the traditional teaching style. Some components of job motivation did not play a role in explaining and predicting teaching styles.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Job motivation
  • teaching style
  • first and second part of primary school