تاثیر استراتژی‌های یاددهی-یادگیری مغز محور (B.B.L) بر یادگیری درس ریاضی و علوم دانش‌آموزان پایه اول دبستان شهر اصفهان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

2 استادیار دانشکده. علوم تربیتی و روان شناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر استراتژی‌های یاددهی-یادگیری مغزمحوربر یادگیری درس ریاضیات و علوم تجربی دانش‌آموزان پایه اول با روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش همه دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی شهر اصفهان در سال 97-1396 بودند و از این تعداد به روش نمونه‌گیری در دسترس دو کلاس به حجم 34 نفر انتخاب شدند و در دو گروه کنترل و آزمایش جایدهی شدند. فرایند مداخله در این پژوهش، بر اساس بر اساس استراتژی‌های یاددهی-یادگیری مغز محور دانشگاه فلوریدا در سال 2016 تنظیم شده بود. در این پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از  نرم‌افزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که استراتژی‌های یاددهی-یادگیری مغزمحور بر یادگیری درس ریاضی دانش‌آموزان تاثیر معناداری دارد (01/0P<)، اما بر یادگیری درس علوم دانش‌آموزان تاثیر معنادار ندارد (05/0P<). 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of brain-based teaching-learning strategies on learning mathematics and science of first grade of elementary school students in Isfahan city

نویسندگان [English]

  • Marjan Zare 1
  • Maryam Baratali 2
1 Phd Student At Curriculum Development, Faculty of Educational Sciences and Psychology, , Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan ,Iran.
2 Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan ,Iran.
چکیده [English]

The present study has determined the effect of brain-based teaching-learning strategies on learning mathematics and experimental science of first grade of elementary school students. The present study was a semi-experimental with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of this study was the all first-grade students of Isfahan in 2017-18 who are studying in the schools of this city at the time of the research. Of these, 34 eligible individuals were selected by two sampling methods placed in two classes in the control and experimental groups. The intervention protocol in this study included 18 strategies for brain-based teaching-learning on the university of Florida brain-based teaching-learning strategies (2016). A Mathematics and experimental science learning checklist were used to collect information. In this study, in order to analyze the data, descriptive statistical methods and inferential statistical methods (ANOVA analysis of covariance tests) were used by SPSS software version 23. The results showed that brain-based teaching-learning strategies have a significant effect on Learn math lessons (P <0.01) But it has no statistically significant effect on students' learning of science lessons (P <0.05). Brain-based teaching-learning strategies do not have a significant effect on science lessons due to the parents' education and family economic class (P <0.05). Thus, instruction of brain-based learning can be utilized as an intervening method in improving the academic performance of students in mathematics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning
  • Mathematics
  • Experimental sciences