روایت معلمان از ادراک دانش‌آموزان از داستان‌های کتاب‌های فارسی دوره دوم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان

3 کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان کرمان، ایران

چکیده

هدف از اجرای این پژوهش، بررسی روایت معلمان از ادراک دانش ‏آموزان از داستان‏ های کتاب ‏های فارسی دوره دوم ابتدایی است. روش پژوهش کیفی از نوع پدیدار شناختی بود. شرکت کنندگان در پژوهش 32 نفر از معلمان دوره دوم ابتدایی شهر سیرجان در سال تحصیلی 1398-1399 بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده‏ ها با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته گردآوری و در دو مرحله کدگذاری باز، محوری تجزیه و تحلیل شد. از مجموع 48 کد مفهومی‏ یافته‏ های این پژوهش، در کدهای محوری مربوط به درک مطللب ویژگی‏ های ارائه،ویژگی ‏های یادگیرنده، نحوه نگارش، آرایه‏ های ادبی، دستور زبان، فعالیت یادگیرنده، نوع داستان،ارئه متن و کاربرد داستان) قابل ترسیم است. نتایج پژوهش نشان داد ،ادراک دانش ‏آموزان از داستان‏ های کتاب‏ های فارسی به عوامل متعددی بستگی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Teachers 'narration of students' perceptions of Persian books in the second grade of elementary school

نویسندگان [English]

  • Zahra Iranmanesh 1
  • Reza Saberi 2
  • Mansoureh Salary 3
1 Corresponding author:Assistant Professor of Language and Persian Literature, Farhangian University of Kerman, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Kerman, Iran
3 Graduate of Persian Language and Literature, Kerman Farhangian University, Iran
چکیده [English]

Abstract
Student comprehension is of great educational importance and story is an important tool for teaching and comprehension in children. The purpose of this study is to investigate the teachers 'narrative of students' perceptions of Persian books in the second grade of elementary school. The research method was qualitative phenomenological. Participants in the study were 32 primary school teachers in Sirjan in the analytical year 1398-1399 who were selected by purposive sampling. Data were collected using in-depth semi-structured interviews and analyzed in two stages of open, axial coding. Out of 48 conceptual codes of the findings of this research, in the central codes related to the absolute understanding of presentation features, learner features, writing style, literary arrays, grammar, learner activity, story type, text presentation and application Story) can be drawn. The results showed that students' perception of Persian book stories depends on several factors.
Keywords: perception, students, phenomenology, story, teachers' narrative.

کلیدواژه‌ها [English]

  • perception
  • students
  • phenomenology
  • story
  • teachers' narrative