نقش آموزش در دوره ابتدایی در حفظ محیط زیست هر منطقه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور واحد تفت، یزد، ایران

2 استادیار دانشگاه پیام نور واحد تفت، یزد، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش آموزش ابتدایی در حفظ محیط زیست است.  این پژوهش از نظر نوع هدف،کاربردی واز نظر ماهیت پیمایشی می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر 15 پرسش می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان دوره  ابتدایی شهرستان تفت بود.ابزار جمع آوری  اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که که روایی آن توسط اساتید بررسی گردیدو پایایی نیز با آزمون  آماری ضریب آلفای کرونباخ(84/.) محاسبه شده است. سپس پرسشنامه مورد نظراز طریق سایت های مختلف یا شبکه های اجتماعی در بین معلمان مدارس ابتدایی توزیع گردید.تعداد 128 پاسخ دهنده به تکمیل پرسشنامه پرداختند. جهت تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش از روش های آماری توصیفی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که معلمین با آموزش های لازم در زمینه حفظ محیط زیست می توانند با انجام فعالیت های درون و برون کلاسی، کودکان را علاقه مند به حفاظت از محیط زیست نموده و اخلاق دوستی با محیط زیست را در آنها نهادینه کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of Elementary education in protecting local environment

نویسندگان [English]

  • Naser Mohammadi 1
  • mohamadsadegh sadeghi sarcheshme 2
1 MS. student at Payam Noor University, Taft Branch, Yazd, Iran
2 Associate professor at Payam Noor University, Taft Branch, Yazd, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the role of primary education in preserving the environment of each region and the importance of appropriate education in this field. This research is applied in terms of purpose type and survey in terms of nature. The tool used to collect information is a questionnaire consisting of 15 questions. The statistical population of this research consisted of all primary school teachers in Taft city in the academic year 1401-1400. In order to gain validity and to assess the validity of the questionnaire, it was reviewed by several professors and education specialists and approved by respected professors, and its reliability was calculated by Cronbach's alpha coefficient test, which is equal to / 84. . The questionnaire was then distributed among primary school teachers through various sites or social networks. A total of 128 respondents completed the questionnaire. Descriptive statistical methods (percentage, frequency and mean and standard deviation) were used to analyze the data of this study. The results of this study showed that teachers with the necessary training in the field of environmental protection can, through in-class and out-of-class activities, make children interested in environmental protection and institutionalize environmental ethics in them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Environment
  • Educating
  • Teacher
  • Student