ارتقای آموزش فضای اخلاقی؛ نقش میانجی جو اخلاقی ادراک شده در رابطه رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران

2 کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافق، بافق، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی فضای اخلاقی در رابطه رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان دوره ابتدایی انجام شد. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه معلمان مشغول به تدریس مقطع ابتدایی شهرستان بافق بود. با استفاده از جدول مورگان نمونه ای به حجم 155 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه­های رضایت شغلی ویتل و دیویس، فضای اخلاقی ویکتور و کالن و رفتار سازمانی شهروندی را به صورت الکترونیکی تکمیل کردند. داده­های حاصل با شاخص­های آمار توصیفی، ضریب همبستگی و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین رضایت شغلی و ادراک فضای اخلاقی و همچنین رفتار شهروندی سازمانی معلمان رابطه معنادار مثبتی وجود داشته و مدل ساختاری فضای اخلاقی در رابطه رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی از برازش مناسبی برخودار است با توجه به این یافته ها، توجه به فضای اخلاقی سازمان و آموزش آن در راستای ارتقای رفتارهای شهروندی سازمانی و رضایت شغلی معلمان توصیه می گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

ارتقای آموزش فضای اخلاقی؛ نقش میانجی جو اخلاقی ادراک شده در رابطه رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان دوره ابتدایی

نویسندگان [English]

  • Hamideh Pakmehr 1
  • malihe zaeemiyan 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Science, Imam Reza International University, Mashhad, Iran
2 Master of Educational Research, Islamic Azad University, Bafgh Branch, Bafgh, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the mediating role of ethical environment in relation to job satisfaction and organizational citizenship behavior of primary school teachers in Bafgh. The research method was correlation and the statistical population included all teachers teaching elementary school in Bafgh in the academic year 2020-2021. Using Krejcie and Morgan (1970) table, a sample of 155 people from the statistical population of 270 people was available and selected by Whitel and Davis (1990), Job Ethics, Victor and Cullen (1987) and Organizational Behavior Questionnaire. Citizenship was completed electronically and the data were analyzed using descriptive statistics, correlation coefficient, and path analysis. The results showed that there is a significant positive relationship between job satisfaction and organizational citizenship behavior of teachers and the structural model of ethical space in the relationship between job satisfaction and organizational citizenship behavior has a good fit (Chi-square = 2.25, GFI = 0.89, 65 / 0 = RMR, 71/0 = RMSEA). According to these findings, it is recommended to pay attention to the ethical environment of the organization in order to promote organizational citizenship behaviors and job satisfaction of teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethical environment
  • job satisfaction
  • organizational citizenship behavior