شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های تربیت شهروند جهانی به منظور ارائه الگویی برای دانش آموزان دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، گرگان، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، واحد دامغان، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های تربیت شهروند جهانی به منظورارائه الگویی برای دوره ابتدایی ازدیدگاه خبرگان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوۀ اجرا، کیفی با تحلیل مضمون بود. جامعه آماری، اساتید دانشگاه در سال 400-1399 بودند که بر اساس قاعده اشباع نظری تعداد 14 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته بود. برای اعتبار ابزار از روایی محتوایی و جهت پایایی نیز از روش کدگذاری مجدد استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون با کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید. یافته‌ها نشان داد 31 کد باز، 9 کد محوری (دانش در مورد فرهنگ‌های دیگر، مهارت‌های شناختی، مهارت‌های اجتماعی، محیط زیست جهانی، سواد جهانی و.....) و 2 کد انتخابی (فرصت‌های آموزش شهروند جهانی و تهدیدهای آموزش شهروند جهانی) به عنوان عناصر الگوی برنامه درسی شهروندی جهانی شناسایی شدند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identification of Dimensions and Components of Global Citizenship's Education to Provide a Model for Elementary Students

نویسندگان [English]

  • hossein torbati nejad 1
  • shabahang baigi 2
1 Assistant Professor of Educational Sciences, farhangianUniversity, Gorgan, Iran
2 M. S. student at Payam-e-Noor University, Damghan Branch, Damghan, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to identify the dimensions and components of global citizenship's education in order to provide a model for the elementary school from the perspective of experts. The present study was qualitativebased on methodology and applied in purposewith content analysis. The statistical population was university professors in 1399-1400 that based on the theoretical saturation rule, 14 people were selected by purposive sampling. The research tool was semi-structured interviews. Content validity and recoding method were used for validity and reliability of instrument repectively. To analyze the data, thematic analysis method with open, axial and selective coding was used. Findings showed that 31 open codes, 9 central codes (knowledge about other cultures, cognitive skills, social skills, global environment, global literacy, etc.) and 2 optional codes (global citizen education opportunities and global citizen education threats) were identified as elements of the global citizenship curriculum model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum
  • elementary school
  • global citizenship
  • opportunities and threats of global citizenship