شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های تربیت شهروند جهانی به منظور ارائه الگویی برای دانش آموزان دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، گرگان، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، واحد دامغان، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های تربیت شهروند جهانی به منظورارائه الگویی برای دوره ابتدایی ازدیدگاه خبرگان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوۀ اجرا، کیفی با تحلیل مضمون بود. جامعه آماری، اساتید دانشگاه در سال 400-1399 بودند که بر اساس قاعده اشباع نظری تعداد 14 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته بود. برای اعتبار ابزار از روایی محتوایی و جهت پایایی نیز از روش کدگذاری مجدد استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون با کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید. یافته‌ها نشان داد 31 کد باز، 9 کد محوری (دانش در مورد فرهنگ‌های دیگر، مهارت‌های شناختی، مهارت‌های اجتماعی، محیط زیست جهانی، سواد جهانی و.....) و 2 کد انتخابی (فرصت‌های آموزش شهروند جهانی و تهدیدهای آموزش شهروند جهانی) به عنوان عناصر الگوی برنامه درسی شهروندی جهانی شناسایی شدند.

کلیدواژه‌ها