1
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، گرگان، ایران.
2
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، واحد دامغان، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفههای تربیت شهروند جهانی به منظورارائه الگویی برای دوره ابتدایی ازدیدگاه خبرگان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوۀ اجرا، کیفی با تحلیل مضمون بود. جامعه آماری، اساتید دانشگاه در سال 400-1399 بودند که بر اساس قاعده اشباع نظری تعداد 14 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبههای نیمه ساختار یافته بود. برای اعتبار ابزار از روایی محتوایی و جهت پایایی نیز از روش کدگذاری مجدد استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون با کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید. یافتهها نشان داد 31 کد باز، 9 کد محوری (دانش در مورد فرهنگهای دیگر، مهارتهای شناختی، مهارتهای اجتماعی، محیط زیست جهانی، سواد جهانی و.....) و 2 کد انتخابی (فرصتهای آموزش شهروند جهانی و تهدیدهای آموزش شهروند جهانی) به عنوان عناصر الگوی برنامه درسی شهروندی جهانی شناسایی شدند.
تربتی نژاد, حسین, & بیگی, شباهنگ. (1401). شناسایی ابعاد و مؤلفههای تربیت شهروند جهانی به منظور ارائه الگویی برای دانش آموزان دوره ابتدایی. پژوهش در آموزش ابتدایی, 4(7), 20-32.
MLA
حسین تربتی نژاد; شباهنگ بیگی. "شناسایی ابعاد و مؤلفههای تربیت شهروند جهانی به منظور ارائه الگویی برای دانش آموزان دوره ابتدایی". پژوهش در آموزش ابتدایی, 4, 7, 1401, 20-32.
HARVARD
تربتی نژاد, حسین, بیگی, شباهنگ. (1401). 'شناسایی ابعاد و مؤلفههای تربیت شهروند جهانی به منظور ارائه الگویی برای دانش آموزان دوره ابتدایی', پژوهش در آموزش ابتدایی, 4(7), pp. 20-32.
VANCOUVER
تربتی نژاد, حسین, بیگی, شباهنگ. شناسایی ابعاد و مؤلفههای تربیت شهروند جهانی به منظور ارائه الگویی برای دانش آموزان دوره ابتدایی. پژوهش در آموزش ابتدایی, 1401; 4(7): 20-32.