نقش میانجی آموزش تاب‌آوری شغلی در رابطه جو عاطفی خانواده و پیامدهای روان‌شناختی معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه دوره ابتدایی در اپیدمی کرونا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع). مشهد. ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه آزاد بافق، بافق ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی تاب‌آوری شغلی در رابطه جو عاطفی خانواده با پیامدهای روان‌شناختی معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه در اپیدمی کرونا بود. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه را تمامی معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه در سال تحصیلی 1401-1400 استان یزد تشکیل داد که از بین آن‌ها تعداد 200 نفر به‌صورت در دسترس انتخاب و مقیاس افسردگی، استرس و تنیدگی، پرسشنامه تاب‌آوری شغلی و پرسشنامه جو عاطفی خانواده را به‌صورت اینترنتی تکمیل کردند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و روش تحلیل مسیر در نرم‌افزار SPSS-26 و ایموس 24 انجام شد. نتایج نشان داد ارتباط مثبت و معنی‌داری بین جو عاطفی خانواده با استرس، اضطراب و افسردگی وجود دارد، همچنین رابطه منفی و معنی‌داری بین تاب‌آوری شغلی با جو عاطفی خانواده و استرس، اضطراب و افسردگی وجود داشت.. بر اساس یافته‌های به‌دست‌آمده می‌توان گفت که تاب‌آوری شغلی و جو عاطفی خانواده اثرات معنی‌داری بر پیامدهای روان‌شناختی معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The mediating role of job resilience in the relationship between Affective Family Climate and psychological consequences of teachers with special needs students in the corona epidemic

نویسندگان [English]

  • Hamideh Pakmehr 1
  • Zahra Gholamzadeh Bafghi 2
1 Assistant Professor of Department of Educational Science, Imam Reza International University, Mashhad, Iran
2 Master student of educational research Bafgh Azad University, Bafgh Iran
چکیده [English]

Psychological characteristics of teachers of students with special needs during the corona epidemic. This descriptive and community-based research was conducted by all the teachers of students with special needs in the academic year of 2001-2001 in Yazd province, of which 200 people were available to choose the scale of depression, stress and tension, and the swing questionnaire. They completed the job application and the family's emotional climate questionnaire online. Data analysis was done using Pearson correlation coefficient tests and path analysis method in SPSS-26 and Imus 24 software. The results showed that there is a positive and significant relationship between the emotional atmosphere of the family and stress, anxiety and depression, and there was also a negative and significant relationship between job resilience and the emotional atmosphere of the family and stress, anxiety and depression. Based on the findings, it can be He said that job resilience and the emotional atmosphere of the family have significant effects on the psychological outcomes of teachers of students with special needs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychological consequences
  • students with special needs
  • job resilience
  • Affective Family Climate