نقش میانجی آموزش تاب‌آوری شغلی در رابطه جو عاطفی خانواده و پیامدهای روان‌شناختی معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه دوره ابتدایی در اپیدمی کرونا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع). مشهد. ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه آزاد بافق، بافق ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی تاب‌آوری شغلی در رابطه جو عاطفی خانواده با پیامدهای روان‌شناختی معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه در اپیدمی کرونا بود. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه را تمامی معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه در سال تحصیلی 1401-1400 استان یزد تشکیل داد که از بین آن‌ها تعداد 200 نفر به‌صورت در دسترس انتخاب و مقیاس افسردگی، استرس و تنیدگی، پرسشنامه تاب‌آوری شغلی و پرسشنامه جو عاطفی خانواده را به‌صورت اینترنتی تکمیل کردند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و روش تحلیل مسیر در نرم‌افزار SPSS-26 و ایموس 24 انجام شد. نتایج نشان داد ارتباط مثبت و معنی‌داری بین جو عاطفی خانواده با استرس، اضطراب و افسردگی وجود دارد، همچنین رابطه منفی و معنی‌داری بین تاب‌آوری شغلی با جو عاطفی خانواده و استرس، اضطراب و افسردگی وجود داشت.. بر اساس یافته‌های به‌دست‌آمده می‌توان گفت که تاب‌آوری شغلی و جو عاطفی خانواده اثرات معنی‌داری بر پیامدهای روان‌شناختی معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه دارند.

کلیدواژه‌ها