بررسی میزان تأکید کتب درسی پایه دوم ابتدایی بر مفهوم تخیل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی میزان تاکید کتب درسی پایه دوم ابتدایی بر مفهوم تخیل صورت گرفته است. روش تحقیق پژوهش حاضر، تحلیل محتوای مقوله‌ای است که به روش کل شماری انجام گرفته استو جامعه آماری شامل کلیه کتب پایه دوم ابتدایی می­باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات در این طرح، چک لیست سنجش مؤلفه­های تخیل محقق ساخته و واحد تحلیل، مضمون می‌باشد. تجزیه و تحلیل داده‌ها باشاخص‌های آمار توصیفی وآزمون خی دو انجام شد. نتایج حاصل نشان دادکه از میان مؤلفه‌های تخیل، بازنمایی تصورات بیشترین فراوانی و مؤلفه ناآشنا کردن مفاهیم آشنا کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند همچنین نتایح آزمون خی دوبا اطمینان 95% نشان دادکه بین کتب درسی پایه دوم ابتدایی از نظر میزان توجه به مفهوم تخیل تفاوت معنی‌داری وجود دارد. بر اساس این نتایج، لزوم بازنگری در کتب درسی به‌ویژه در کتاب آموزش قرآن، فارسی و علوم تجربی در جهت توجه به مولفه‌های توانایی همانندسازی، پیش‌بینی و ناآشنا کردن مفاهیم ضروری به نظرمی‌رسد.

کلیدواژه‌ها