بررسی میزان ‌توجّه به تفاوت‌های فردی در محتوای کتب پایۀ چهارم ابتدایی با استفاده از روش آنتروپی شانون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران

2 دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران

3 دکتری برنامه‌ریزی درسی و مدرس دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی محتوای کتب چهارم ابتدایی از منظر ‌توجّه به تفاوت‌های فردی به روش تحلیل محتوای استقرایی با رویکرد کیفی-کمی با جامعۀ آماری برابر با نمونه (سرشماری) و واحد تحلیل متن، تصویر، فعالیت‌ها، جدول و نمودار انجام شد. پس از بررسی نتایج پژوهش‌های پیشین و محتوای کتاب‌های درسی این پایه و انجام فرایند کدگذاری، چک‌لیست محقق‌ساخته‌ای حاصل شد که شامل 8 مؤلفه و 25 شاخصه می‌باشد نتایج به دست آمده که به روش آنتروپی شانون انجام شد، نشان داد میزان‌توجّه به هر دو جنس مؤنث و مذکر در یک حدود، بیشترین میزان‌توجّه به ترتیب به سبک خواندن-نوشتن، مشاغل خدماتی و فرهنگ جهانی و کم‌ترین میزان‌توجّه به ترتیب به آب و هوای گرم و شرجی، رشته‌های ورزشی، زندگی روستایی، مشاغل بازرگانی و فرهنگ قومی تعلق گرفته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the degree of attention to individual differences in the content of fourth grade elementary textbooks using Shannon entropy method

نویسندگان [English]

  • FarnazSadat Ghazinoor 1
  • Nima Khademi 2
  • Zahra Vahidi 3
1 Student-teacher of Farhangian University, Isfahan, Iran
2 Student-teacher of Farhangian University, Shiraz, Iran
3 PhD in Curriculum Planning and Lecturer, Farhangian University, Isfahan, Iran
چکیده [English]

The current research was conducted with the aim of examining the content of the fourth grade books from the perspective of individual differences, using the inductive content analysis method with a qualitative-quantitative approach, with a statistical population equal to the sample (census) and the analysis unit of text, image, activities, table and graph. After examining the results of previous researches and the content of the textbooks of this grade and performing the coding process, a researcher-made checklist was obtained which includes 8 components and 25 indicators. For males, the highest amount of attention was given to reading-writing style, service jobs and world culture, respectively, and the least amount of attention was given to hot and humid weather, sports fields, rural life, commercial jobs and ethnic culture, respectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Individual differences
  • textbook content
  • fourth grade
  • Shannon entropy