بررسی میزان ‌توجّه به تفاوت‌های فردی در محتوای کتب پایۀ چهارم ابتدایی با استفاده از روش آنتروپی شانون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران

2 دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران

3 دکتری برنامه‌ریزی درسی و مدرس دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی محتوای کتب چهارم ابتدایی از منظر ‌توجّه به تفاوت‌های فردی به روش تحلیل محتوای استقرایی با رویکرد کیفی-کمی با جامعۀ آماری برابر با نمونه (سرشماری) و واحد تحلیل متن، تصویر، فعالیت‌ها، جدول و نمودار انجام شد. پس از بررسی نتایج پژوهش‌های پیشین و محتوای کتاب‌های درسی این پایه و انجام فرایند کدگذاری، چک‌لیست محقق‌ساخته‌ای حاصل شد که شامل 8 مؤلفه و 25 شاخصه می‌باشد نتایج به دست آمده که به روش آنتروپی شانون انجام شد، نشان داد میزان‌توجّه به هر دو جنس مؤنث و مذکر در یک حدود، بیشترین میزان‌توجّه به ترتیب به سبک خواندن-نوشتن، مشاغل خدماتی و فرهنگ جهانی و کم‌ترین میزان‌توجّه به ترتیب به آب و هوای گرم و شرجی، رشته‌های ورزشی، زندگی روستایی، مشاغل بازرگانی و فرهنگ قومی تعلق گرفته است.

کلیدواژه‌ها